söndag 6 maj 2018

TePe/Sigemanturneringen – rond 2

Ett parti med hökar och elefanter på brädet före kvällens måltid. Stellan Brynell, Yasser Seirawan, Nils Grandelius och Ellen Kakulidis. Foto: LG 

På dagens inköpslista stod bland annat puder av karl-johan svamp, ärtgroddar, röd skogsyra (en ört som jag aldrig hört talas om förut), torskrygg och hummer. Det var min dotter Lisa som tog över köket och gästerna anlände efter dagens rond. På Malmstens fiskhandel förklarade man att den danska hummern var mycket finare än den amerikanska, och jag ifrågasatte inte den saken. Det var något om att den danska hummern är världsbäst. Det hängde inte någon guldmedalj på den stackarn, men jag tyckte bestämt att den levde upp till sitt rykte.

Jag var fullt upptagen med att införskaffa ingredienserna till kvällens middag och hade ingen aning om händelserna i Spegelsalen, men jag fick en rapport av Yasser Seirawan och Stellan Brynell när de anlände till supén. Jag hänvisar till resultatöversikt och partilänken – jag har inget att tillägga. 

Kvällen hemmavid inleddes med att Yasser introducerade sina nya schackpjäser, höken och elefanten. Jag har fått dessa båda pjäser i present och det blev till ett parti mellan grannen Stellan och Ellen Kakulidis. Jag har lovat Stellan att inte avslöja utgången av partiet, så mina läppar är förseglade i det fallet.

När jag anlände till spelarhotellet i förmiddags satt Yasser och väntade tillsamman med Alexander Morozevitj och Jøran Aulin-Jansson. Det går rykten om att Moro genomförde rond 2 utan mustasch, men jag kan inte bekräfta den uppgiften. Jag får återkomma i det ärendet.


Alexander Morozevitj, Yasser Seirawan och Jøran Aulin-Jansson utanför spelarhotellet. Foto: LG

Rond 2
Linus Johansson – Aryan Tari 0-1
Vidit Gujrathi – Nils Grandelius remi
Alexander Morozevitj – Benjamin Gledura remi

Poängställningen efter två ronder:
Nils Grandelius och Aryan Tari 1,5; Vidit Gujrathi och Alexander Morozevitj 1; Benjamin Gledura och Linus Johansson 0,5 poäng.

Partierna genomspelbara
Direktsändningen

Rond 3 (söndag kl. 14)
Nils Grandelius – Linus Johansson 
Aryan Tari – Alexander Morozevitj 
Benjamin Gledura – Vidit Gujrathi

* * * * *

Stockholm Chess Challenge – sjätte dagen

Vinnaren av Stockholm Chess Challenge: Toms Kantans. Foto: Lars O A Hedlund

Lördagens dubbelrond i Stockholm Chess Challenge förändrade ingenting i toppen: Toms Kantans vann turneringen. Han hade bättre särskiljning än Ori Kobo och Erik Blomqvist.

Resultatservice
Partier genomspelbara