torsdag 23 november 2017

Malta Open – rond 6 och 7

Simen Agdestein fortsätter bygga staket i toppen. Tveksamt om någon kan hota honom. Foto: Max Wahlund

MAX WAHLUND:
Det är fint, Malta, särskilt när man hör rapporterna om snöglopp hemifrån. Häromdagen åkte vi några stycken i solskenet till den stora katedralen i Mdina och bad om Guds välsignelse över vårt spel. Eller kanske, jag bad och de andra tittade på mig som om jag inte vore klok. Jag jobbar själv i Svenska kyrkan och har en vän som är präst och har jobbat med supporterfrågor i svenska fotbollslandslaget. Han brukar säga att här kring Medelhavet ber alla till Gud om framgång i matcherna, så varför skulle inte vi också göra det? Kanske var det hans böner som fick Italien att torska mot Sverige senast. Det verkar inte så sannolikt, men man vet aldrig. Det kan ju inte skada i alla fall att be lite. Jag känner ofta i partierna att ett gudomligt ingripande vore klart välkommet.

I katedralmuseet fanns en utställning med korsfästa superhjältar (se bilderna nedan). Tänkvärt. Man får idéer. Kanske skulle vi inreda klubblokalen hemma med lite bilder på korsfästa stormästare? Jag ska ta upp frågan med ordförande Peter Halvarsson.

Dagens svenskparti är Stellan Brynells obönhörliga överkörning av en ung polack på tredjebordet.

Stellan Brynell – Jacek Stachanczyk
Sicilianskt
1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.c3 Sf6 4.Le2 Sc6 5.d4 cxd4 6.cxd4 Sxe4 7.d5 Da5+ 8.Sc3 Sxc3 9.bxc3 Se5 10.Sxe5 Dxc3+ 11.Ld2 Dxe5 12.0-0



Hit ungefär hade Stellan koll på varianten. Datorn tycker att det är lika spel men låter sig nog luras av att svart har tre merbönder efter 12...Dxd5. Det är också allt han har ...
12...Ld7 13.Tb1 b6 14.Te1
Herr Stachanczyk läser tydligen inte bloggen, annars hade han vetat att det inte är bra att vara ute och röja runt med damen så mycket. Det kan gå illa.
14...Df5 15.Tc1 h5



Visst, man kan gå med en kantbonde istället som omväxling. Men nu är det snart gonatt.
16.Db3! f6? 17.Ld3 Dg4



18.Tc4!
Oops! Som sagt, låt damen stanna hemma ...
18...uppg.

För min egen del var torsdagens dubbelrond ingen resultatmässig höjdare. Sedan jag återvände till tävlingsschacket ifjol efter ett drygt 20-årigt uppehåll har jag haft filosofin att ju fler olika öppningar man spelar, desto fler ställningstyper blir man bekant med och det borde löna sig i längden. Därför brukar jag ganska sällan spela de öppningar jag själv kan bäst och istället försöka ta reda på vad motståndaren spelar och förbereda något lämpligt där. Det är dock ganska sällan som jag lyckas överraska motståndarna, för det mesta blir jag mest överraskad själv och det är ju inte så bra för rankningen, men det blir oftast intressanta partier.

Båda mina motståndare hade cirka 200 elo högre än mig. Mot den första var jag vit och såg att han spelar Svesjnikov, så jag läste en artikel på Chessbase där två olika bra planer presenterades. Varför inte spela båda två samtidigt? Svar: därför att det inte funkar. Han kom snabbt bättre och jag fick vara väldigt glad när han plötsligt bjöd remi.

Den andra motståndaren var inte lika generös. Där hade jag sett att han som vit spelade Alapin-varianten i Sicilianskt. På Chessbase hittade jag fem olika artiklar som jag försökte tillgodogöra mig på en halvtimme; resultatet blev även här ett mischmasch utan like, tappad pjäs och utspelning efter noter. Nu vet jag i alla fall hur jag inte ska spela mot den varianten. Rättare sagt: jag känner till ett av massor med olika sätt man inte bör spela mot den varianten. Ge mig tusen partier till så hittar jag nog rätt med uteslutningsmetoden ...

Två ronder kvar. Nu gäller det!

Resultat rond 6
Resultat rond 7
Lottning rond 8
Toppbordet imorgon: Brynell-Agdestein


Halva Linköpingskontingenten på plats i Mdina. Från vänster: Peter Halvarsson, Susanne Abel, Fredrik Qwarfort, Max Wahlund.






































* * * * *

PALMA DE MALLORCA. Det är två ronder kvar i den fjärde och avslutande GP-turneringen. Levon Aronian leder före ett koppel av spelare. Det kan bli ännu en förstaplats i ett succéfyllt år för honom. Vad gäller de två platserna i kandidatturneringen måste Maxime Vachier-Lagrave och Tejmur Radjabov nog vinna båda partierna i de avslutande ronderna för att komma i fråga.

Ställningen efter 7 ronder:
1. Levon Aronian 4,5; 2-9. Maxime Vachier-Lagrave, Hikaru Nakamura, Ding Liren, Peter Svidler, Pentala Harikrishna, Dmitrij Jakovenko, Jevgenij Tomasjevskij, Richard Rapport 4; 10-13. Anish Giri, Tejmur Radjabov, Pavel Eljanov, Ernesto Inarkiev 3,5; 14. Paco Vallejo 3; 15-17. Li Chao, Boris Gelfand, Alexander Rjazantsev 2,5; 18. Jon Ludvig Hammer 2 poäng.

Aktuell GP-ställning (de två främsta till kandidatturneringen):
1. Sjachrijar Mamedjarov 340; 2. Alexander Grisjtjuk 336,4; 3. Maxime Vachier-Lagrave 291,4; 4. Tejmur Radjabov 258,4.

Resultatservice
Partierna genomspelbara