torsdag 8 juni 2017

Norway Chess i Stavanger – rond 3

Magnus Carlsens stödtrupp i Stavanger: pappa Henrik och Peter Heine Nielsen. Foto: Altibox Norway Chess

Remi över hela linjen och eftersom remianbud är förbjudna blev det kamp vid alla bräden och till slut dragupprepningar.

Vid Grenke Chess Classic senast noterade Magnus Carlsen en vinst och resten remier. I Stavanger har han inlett med tre remier. En kritisk ställning från hans duell med Hikaru Nakamura:

Magnus Carlsen – Hikaru Nakamura 
Vit drar



Carlsen drog 24.Tc6 och efteråt ångrade han att han inte spelat 24.b5. Skälet var förstås att han inte ville släppa in springaren på c5, men efter 24...Sc5 25.Txc5! dxc5 26.Dxe5 Te8 27.Df4 har vit utmärkt kompensation för kvaliteten.

Fredagen är fridag.

Rond 3
Levon Aronian – Anish Giri remi 
Magnus Carlsen – Hikaru Nakamura remi 
Maxime Vachier-Lagrave – Fabiano Caruana remi 
Vladimir Kramnik – Wesley So remi 
Sergej Karjakin – Vishy Anand remi

Partierna genomspelbara

Ställningen efter rond 3:
Vladimir Kramnik och Hikaru Nakamura 2; Sergej Karjakin, Levon Aronian, Magnus Carlsen, Fabiano Caruana, Wesley So, Maxime Vachier-Lagrave 1,5; Anish Giri och Vishy Anand 1 poäng.

Rond 4 (lördag kl 16)
Anish Giri – Vishy Anand 
Wesley So – Sergej Karjakin 
Fabiano Caruana – Vladimir Kramnik 
Hikaru Nakamura – Maxime Vachier-Lagrave 
Levon Aronian – Magnus Carlsen

* * * * *

EM i Minsk – rond 9

Baadur Jobava finns med bland förföljarna en halv poäng efter tätmannen David Howell. Foto: openchess.by/eurominsk2017

Det var en på alla sätt en svart dag för Nils Grandelius och Erik Blomqvist i Minsk med förluster mot Andrej Zjigalko respektive Gabriel Sargissian. Nils och Erik står följaktligen kvar på 5 poäng. David Howell spelade en kraftbesparande remi mot Anton Demtjenko och är fortfarande i ensam ledning med två ronder kvar.

En intressant bortsättning från dagens praktik:

Alexei Fedorov – Klementy Sytjev 
Vit drar



Efter till exempel 33.Tc1 har svart inte kompensation för kvaliteten. Vit står då på vinst.
33.f3? Sxf3+! 34.Kh1
Efter 34.gxf3 Db6+ 35.Kg2 Db2+ 36.Le2 (det minst onda) 36...Dxa1 37.fxe4 Dxe5 bör vit kunna hålla remi.
34...Sxe5



Och här bör 35.Df4 leda till remi, men Fedorov hade en dålig dag.
35.h3? Sf3!
Tillbaka på grönbetet på f3.


36.uppg.
Det hotar ju matt på h2 och efter 36.gxf3 Lxf3+ 37.Lg2 (37.Kg1 Dg3+) 37...Lxg2+ 38.Kg1 Db6+ 39.Kh2 d4!

analys

är det upplagt för en svart vinst.

Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *

Vy från Copenhagen Street Food idag med Skuespilhuset med Café Ofelia på andra sidan vattnet. Foto: LG

Upptäckte en lucka mellan två nederbördsområden; Köpenhamn nästa. Jag hade ett par uppslag som skulle kollas på Folkeregistret och Københavns stadsarkiv, detaljer som ska komplettera en berättelse. Jag kan ibland lägga ett par dagar på att få fram uppgifter som sedan eventuellt får ett par rader i en bok.

På Kultorvet gick jag förbi Klaptræet som tidigare var ett av mina favoritkaféer i Köpenhamn. Inte längre. Efter omgörningen av torget har det blivit alldeles för mycket ordning & reda för min smak med stolar och bord uppställda med räta vinklar som möbleringsprincip. Café Ofelia, också ett av mina tidigare favoritställen, har genomgått samma förändring. Där kunde man tidigare släpa omkring på stolar och finna en lämplig plats under ett parasoll. Nu är bänkar och bord fastnaglade som på en rastplats vid en motorväg. Den charmerande oordningen är inte längre där.

På andra sidan vattnet ligger Copenhagen Street Food kvar med den slappa stilen. Men, som sagt, detta blir sista sommaren i det matparadiset. Nu blev det lunch där och jag njöt tills skyarna började bli alltför hotfulla.

På vägen hem begick jag ett misstag: jag köpte ett bröd på Lagkagehuset i Christianshavn. När jag tog några tuggor hemmavid bet jag sönder en tand. Sådant har hänt två gånger förut och då handlade det vid bägge tillfällena om danskt rågbröd. Danska matbröd har kostat mig tusentals kronor. Suck. Jag offrar tänder i en dansk variant oftare än jag offrar tunga pjäser. Dyrbara misstag.


Foto: LG