lördag 3 juni 2017

EM i Minsk – rond 5

Ivan Tjeparinov är i delad ledning. Foto: openchess.by/eurominsk2017

Bulgarien har uteslutits ur Europeiska schackförbundet (ECU) – där spökar konflikten mellan bulgariska schackförbundets ordförande Silvio Danailov och ECU:s ordförande Zurab Azmajparasjvili – men bulgaren Ivan Tjeparinov är i delad ledning i Minsk. Och hur går det ihop? Jo, i detta sammanhang representerar Tjeparinov ECU. En schackkombination av annorlunda slag. Tjeparinov har för övrigt brutit med sin förre manager Danailov och han är inte längre sekundant till Veselin Topalov. I Minsk delar Tjeparinov ledningen med Hrant Melkumyan, Jurij Kuzubov och Daniel Fridman på 4,5 poäng.

Nils Grandelius har tagit upp jakten på täten efter sin olycksaliga start. Ny vinst idag medan Erik Blomqvist spelade remi. De har 3,5 respektive 3 poäng.

Nikola Sedlak – Nils Grandelius 
Vit drar


36.Tc7?
Enda chansen är att ge kungen ett lufthål eller att slå fribonden. Vid bästa spel från båda parter kunde det ha blivit ungefär så här:
a) 36.h3 c2 37.Tc8+ Kxf7 38.Tc7+ Kg6 39.Sxc2 Txg2+ 40.Kh1 Txc2 41.Txa7 Kf5!

analys

42.Th7 Kxf4 43.Txh5 Tc1+ 44.Kh2 Kf3 45.Tc5 Td1 46.a7 Sf1+ 47.Kg1 Sg3+

analys

48.Kh2 Th1 matt.
b) 36.Txc3 Txe1+ 37.Kf2 Sd1+ 38.Kxe1 Sxc3

analys

Där kan svart nog slå vakt om sina kantbönder och vinna slutspelet.
I partifortsättningen blev det mycket enklare:
36...c2 37.Sd3 Txg2+ 38.Kh1 Td2


39.uppg.

Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *


Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. När jag beger mig iväg för ett skrivpass (bokprojekt) på något kafé brukar jag ha med mig ett kollegieblock och ett par pennor. Men på väg till Margaretapaviljongens kafé idag kom jag på att jag glömt kollegieblocket hemma. Min första tanke var att skriva på servetter. I närheten av Erikshjälpens butik fick jag en bättre idé: jag köpte en pocketbok (med över 300 sidor text och) med sexton blanka sidor. Fem kronor. Jag vet inte om detta kan betraktas som skändlig behandling av en bok och vilken straffsats som i så fall gäller. Förmodligen gör jag klokt i att inte avslöja bokens titel eller författarens namn. När min text i den alternativa anteckningsboken är renskriven på datorn går boken till pappersåtervinningen. Bevismaterialet för mitt eventuella brott kommer att förstöras.

I butiken upptäckte jag för övrigt ett par muggar med mönster som den icke-schackspelande delen av befolkningen nog skulle kalla för pepitarutigt – se bilden.

Från Malmö gamla stadion, på andra sidan kullen, hörde jag en speaker som tackade för visat intresse och hälsade publiken ”hjärtligt välkommen tillbaka" till IFK Malmös nästa hemmamatch som spelas om två veckor mot Asarum. Jag hörde inte något publikjubel. Här handlade det om en match i division 2 på det stadion som byggdes inför fotbolls-VM 1958. Undrar om det var en tresiffrig publiksiffra i dagens oavgjorda match mot IFK Berga. Jag drabbades av tillfälligt vemod där vid kafébordet – ”di gule” som en gång i tiden kunde ge ”di blåe” en match.