fredag 28 april 2017

Veteranernas lag-VM – rond 4

Rafael Vaganian, Armenien mot Alexander Chalifman, Sankt Persburg. Foto: Lotta Wennström


Det här inlägget var klart att publiceras igår kväll men på grund av det här femstjärniga hotellets usla internet funkade det inte. Hoppas att det lyckas i det här försöket.

Bengt Hammar satt med tre merbönder i ett tornslutspel mot israelen Boris Malisov och viskade i mitt öra: ”Får jag en bonde till – då jävlar!”. Malisov drog ut på det hela i onödan och gav upp först när Bengt var beredd att promovera. I och med att Nils-Åke Malmdin höll remi med minusbonde mot Mark Berkovich i matchens sista parti blev det 2–2, ett utmärkt resultat mot Israel. Vi talar om gruppen 65+.

Efter Ryssland och Frankrike i ligger inte Sveriges förstalag utan vårt andralag med Felix Nordström, Ingvar Carlsson, dr Helge Wademark och Sören Svensson. Imorgon blir det till att bekänna färg i mötet med Israel. Sveriges förstalag ligger på sjätte plats och möter England.

Sankt Petersburg vann toppmötet i gruppen 50+ mot Armenien med 3–1 och leder efter fyra matchsegrar. Det ska mycket till för att peta ner ryssarna från den positionen. Sveriges förstalag ligger på 12:e plats och vi i andralaget på 17:e plats.

Min inställning i dagens parti mot Bermudas Richard Black var att försöka hålla remi med de svarta pjäserna efter debaclet dagen innan. Det är möjligt att den inställningen kostade mig en halv poäng.

Richard Black – Lars Grahn
Svart drar





Blacks senaste drag var 18.Lc4. Min första känsla var obehag, men snart upptäckte jag en underbar plan att neutralisera vits tryck.
18...Sxc5!
Tanken är ju att besvara 19.dxc5 med 19...Dh4 med matthot med en snegling mot c4, och efter 20.Lxf7+ Txf7 21.h3 Dc4 har svart klar fördel. Kärnpunkten i kombinationen visar sig efter:
19.La3 Se4!





Det är gaffeln på d2 som rättfärdigar offret.
20.Tbd1?!
Bättre är 20.Lxf8 Sd2 21.Dd3 Sxf1 22.Lc5 b6, men då måste vit vid slaget på f8 ha sett datorlösningen 23.Lxb6! Sxh2 24.Lxa7 Txb1+ 25.Dxb1 Sg4, fast även då har svart ett fortsatt initiativ.
20...Te8



Och här bjöd jag med stukat självförtroende efter gårdagens händelser remi. Datorn ger svart en fördel på ungefär +2 och då talar vi om en vinstställning. Just det, Black accepterade remianbudet. Vi vann matchen med 3–1 men jag vägrar tro att det hade något med det tända vaxljuset att göra.


Jag försökte åtgärda ett knarrande bord. Det gick sådär. Foto: Lotta Wennström

Igår fick jag en pratstund med Nigel Short, som jag har gjort ett par större intervjuer med tidigare. Han satt nedstämd i spellokalen och begrundade det engelska lagets öde i gruppen 50+. Själv hade han spelat en raskt undantstökad remi som svart mot Rafael Vaganian. Det återstod bara ett parti i matchen Armenien–England och John Nunn stod på förlust mot Artasjes Minasian.

Nigel menade att jag nog är den ende schackjournalist som intresserar sig för hans olivlund belägen på en liten grekisk ö. Han förklarade att skörden varit god och att olivoljeproduktionen är i gång. När vi första gången språkades vid om hans olivträd berättade Nigel att hans olivolja skulle etiketteras ”Grandmaster Growth”. Det är nog inte lönt att hålla utkik efter det märket i butikshyllorna. Vi gick inte in på det.

Nigel talade om glädjen att träffa schackspelare på dessa veteranevenemang – hans benämning på detta mästerskap är ”The World Enlarged Prostate Team Championship” – som han inte träffat sedan juniortiden. Jag delar hans glädje över att återse forna juniorer. Han ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Malmö. Tepe/Sigemanturneringen med Nigel i startfältet kör i gång den 10 maj.

Nunn förlorade förresten och Armenien vann med 3–1.

Partierna genomspelbara
Resultatservice