tisdag 25 april 2017

Veteranernas lag-VM – rond 2

England mot Österrike i gruppen 50+. Nigel Short mot Joachim Wallner närmast kameran. Foto: Lotta Wennström

I början av ett lagmästerskap kan man tillåta sig ett och annat i laguttagningen. I gruppen 50+ har engelsmännen låtit sin lagkapten Terry Chapman vara med i de två första ronderna, idag mot Österrike. Englands tre stormästare vann programenligt sina partier och det lutade åt att Chapman skulle bidra med en halv poäng. Då var olyckan framme.

Michael Ernst – Terry Chapman 
Svart drar



Det är ett remisluspel med en fallgrop. Det gäller för svart att inte ställa kungen i vägen för löparens möjlighet att retirera till d8. Förklaringen kom i partifortsättningen:
39...Kf6? 40.Lxb6! axb6 41.a5 uppg.

När England möter Armenien i rond 3 lär Chapman inte finnas med i laguppställningen.

I 50+ vann Sveriges förstalag med 2,5–1,5 mot Bahamas, som bara har tre spelare. Andralaget förlorade mot Grekland och den ende som kunde bidra med något var Torgny Olsson med remi på andrabordet. Jag hade en dålig dag och försöker med konstgjord tröst, som att Yrjö Rantanen efter vårt remiparti nu noterade samma resultat mot Sankt Petersburgs Alexander Chalifman.

I gruppen 65+ ordnade Dan Uddenfeldt matchsegern för förstalaget mot österrikiska Steiermark. Övriga tre partier slutade med remier. Imorgon spelar förstalaget mot Ryssland. Nu börjar allvaret på allvar.

Partierna genomspelbara
Resultatservice

Nytt rum, nya kryp. I morse dödade jag en oidentifierbar liten insekt som drog sin sista suck på den vita väggen. Det var absolut inte någon släkting till min forne rumskompis Kacke. Önskar att jag hade samma killerinstinkt vid brädet.

Vad gäller den förmodade kackerlackan bad jag om en second opinion från doktor Wademark. Han bekräftade att det sannolikt var en kackerlacka och han kunde berätta om tidigare möten med denna art; deras särdrag, handlingsmönster och ofarlighet. Doktorns närvaro på Palace gör att jag ger hotellet ytterligare en stjärna till de tre jag redan gett det. Att kalla det femstjärnigt är fortfarande skrattretande.

Nisse Renman har bett mig att som omväxling skriva något positivt om vårt hotell. Han är en tongivande företrädare för oppositionen mot Gnällspikarnas förening, där jag höll på att bli tvångsansluten när jag bytte rum. Här får jag anstränga mig en smula. Låt se, maten och vinet har faktiskt blivit mycket bättre sedan lördagskvällen och sitter man vid poolen och tittar upp mot himlen upptäcker man att den är lika klarblå som ovan andra hotell i Hersonissos.