måndag 24 april 2017

Veteranernas lag-VM i Hersonissos

Sveriges andralag mot Heart of Finland i gruppen 50+ med Grahn mot Rantanen närmast kameran. Foto: Lotta Wennström

Med fem svenska lag i gruppen 65+ var det bara en tidsfråga innan vi hade det första svenskmötet. Det inträffade redan i rond 1 då andralaget besegrade femtelaget med 3,5–0,5. Förstalaget förväntas enligt professor Elo vara med i medaljstriden och det blev 3,5–0,5 mot Wales – efter ett domaringripande. Nisse Renman promoverade en bonde och omställde uret innan han raskt ersatte bonden med en dam. Det kom i fel ordning: damen måste vara på plats innan uret ställs om. Det slutade med att den tidsnödsplågade motståndaren fick ett par minuter extra och lite andrum. Lite senare blev det remi och ryktet går att Nisse missade flera vinstfortsättningar.

Det finns fem stormästare i gruppen 65+ och topprankade Ryssland har fyra av dem. Den femte är franske förstabordsspelaren Anatoly Vaisser.

Det är desto fler stormästare i gruppen 50+ och två i svensktruppen fick chansen att möta var sin: Rolf Bergström i förstalaget mötte Boris Kantsler, Ashdod CC - här är partiet - medan jag fick Yrjö Rantanen, Heart of Finland, på min lott. Båda partierna slutade remi.

Eftersom jag spelar mycket sparsamt får jag sällan chansen att möta stormästare – det är nog bara ett halvdussin genom åren – så det gäller att skärpa sig när chansen dyker upp. Planen var att undvika etablerad teori och efter 1.Sf3 c5 spelade jag det försiktiga 2.e3. Öppningen var väl inte mycket att skriva hem om, men i det här läget var jag väldigt nöjd med tillvaron:

Lars Grahn – Yrjö Rantanen 
Vit drar



Löparen dominerar springaren, som gärna skulle vilja ta sig till f4 via e6. Problemet är ju att i samma ögonblick som springaren beträder e6 ryker e-bonden. Löparen ser också till att bonden i fråga inte kan garderas med f7-f6. Den löparen skänkte mig mycket glädje. En bra plan är dubbleringen 25.Te4 följt av 26.Tae1.

Men jag tappade tråden och några drag senare kunde springaren dra iväg till e6 utan att e-bonden hängde. Där var jag tvungen att byta av den. När Rantanen ett tiotal drag senare bjöd remi var det på väg att bli ett tornslutspel med tre bönder var på samma flygel. Jag är nöjd.

På tredjebordet spelade Bengt Kvisth remi mot en betydligt högre rankad spelare. En prepp som han fått från sekundanten, min granne Stellan, gick in helt och hållet. Där var de femton första dragen undanstökade. För egen del var jag ute ur min ”prepp” efter två drag. Och imorgon väntar Greklands enda lag i detta mästerskap.

Det var inte kackerlackan som fick mig att slå näven i bordet nere i receptionen. Det var ett par andra saker som fick bägaren att rinna över. Jag vet inte vad som har hänt med min rumskompis kackerlackan, jag har inte sett hen sedan första kvällen på rum 318. Nu får krypet klara sig på egen hand och den slipper min ondskefulla blick. Jag har ett nytt rum.

Partierna genomspelbara
Resultatservice