torsdag 23 februari 2017

Damernas VM-turnering i Teheran

Tan Zhongyi har ett ben i VM-finalen. Foto: David Llada 

Semifinaler
Anna Muzytjuk – Alexandra Kosteniuk 1-0 
Tan Zhongyi – Dronavalli Harika 1-0

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Ett anständigt parti 

Affisch från filmfestivalen i Cannes 2014.

Det är väl så att schackspelare i gemen skyndar i väg hem eller till hotellrummet för att låta datorn analysera det just avslutade partiet. Även världselitens partier innehåller mindre bra drag och när vi amatörer sitter vid brädet vimlar det i regel av dumheter, och nyfikenheten på vad som har missats ska stillas.

Jag tänkte på detta efter dagens första parti (rond 5) i Cannes Open, som jag faktiskt är nöjd med. Äntligen ett anständigt parti. Det är möjligt att Fritz har en annan uppfattning, men jag tänker faktiskt inte låta honom kolla och komma med invändningar. Kanske borde man genomgående vänta med datoranalyserna till efter turneringen och leva i tron att man har spelat rätt okej, att så att säga sätta självbedrägeriet i system? Min plan var att inte låta Fritz förstöra min dag.

Jag är rätt säker på att min avslutande kombination i förmiddagsronden är korrekt:

Lars Grahn – Benoit Poulet 
Vit drar



Min första tanke var att spela 38.Td3 Dxe4+ 39.f3 Df5 40.Dxc6 som väl ser lovande ut. Min andra tanke var att offra kvalitet och jag fastnade för den möjligheten.
38.Dxc6! Dxa1 39.Dxd7+ Kh6
Det underlättar verksamheten.
40.Tf7 Th8
Eller 40...T4a7 41.Th7+ Kg5 42.h4+ Kf6 43.Dd6 matt.
41.Dd2+



41...uppg.
Att jag inte fick chansen att sätta matt i nästa drag kan jag leva med.

I eftermiddagsronden råkade jag ut för något av det mest bisarra jag varit med om i öppningsväg. Efter 1.d4 f5 spelade Ljubomir Scala 2.Le3 – och vann. När jag kom i svår tidsnöd fortsatte jag ändå att föra protokoll, som reglerna föreskriver. Min motståndare struntade däremot i sådant och han hade omkring en timme kvar av betänketiden. När jag påpekade att han hade en skyldighet att föra protokoll gjorde han ett halvhjärtat försök att rekonstruera vad som förevarit. Jag skulle ryckas ut och det lyckades. Jag var så trött att jag knappt orkade bli förbannad.

Max Wahlund (elo 2127) fortsätter att göra utmärkt ifrån sig i A-turneringen. Efter sex ronder står han på 3 poäng med en prestationsrankning på 2374. Fransmannen GM Yannick Gozzoli leder på 5 poäng.

Det skulle vara skoj att finna någon fin gammal festivalaffisch att ta med sig hem till vardagsrummet, som den på bilden ovan: Marcello Mastroianni från Fellinis 8 ½. Året efter var det Ingrid Bergman på affischen – se nedan. I Cannes English Bookshop finns inramade affischer för omkring 4 000 kronor. Det är inte den prisklassen jag tänker mig. Jakten går vidare på poäng och affischer.

Arton grader här i Cannes idag. Lite kallare i Malmö?