onsdag 25 maj 2016

Från källarförrådet till Chess Life



Världens kanske främste schackfotograf nu för tiden, spanjoren David Llada, publicerade min bild på Yasser Seirawan och Robert Byrne på sitt Twitterkonto och förklarade att det var en av hans favoritbilder. Han visste inte namnet på fotografen, så jag meddelade honom att det var jag som tog bilden i samband med VM-matchen i Merano 1981. Den bilden lever sitt eget liv, den har den värme och humor som jag uppskattar. Det är motivet som är det viktigaste.

När amerikanska tidskriften Chess Life skulle publicera en minnesartikel om Byrne tipsade Yasser redaktören Daniel Lucas att jag hade bilder som kunde platsa i det numret. Bilden på tennisspelarna kom i anslutning till artikeln i julinumret 2013 och en annan bild på Byrne, som jag tog i pressrummet i Merano, kom på omslaget – se ovan. Bakgrunden till bilden från tennisbanan gav jag här. Tilläggas kan att jag agerade saktfärdig bollkalle den gången.


Yasser Seirawan och Robert Byrne på en tennisbana i Merano 1981. Foto: Lars Grahn

Intresset för dessa bilder fick mig att gå ner i källarförrådet och hämta upp mitt stora bildarkiv grundat under mina tjugo år som redaktör för Schacknytt. Vid den tiden tyckte jag att de bilder som jag fick från olika turneringsarrangörer var ganska enahanda, jag ville även fånga schacklivet utanför spellokalerna. Det blev bilder från pressrummen, kommentatorrummen, restauranger, fotbollsplaner etc. Bilderna var lika viktiga som texterna och nu känns det som om mina bilder har fått en renässans. Och jag har gett dem nya kartonger ...

Som framgår i Twitterflödet i den oumbärliga högerspalten lägger jag in en ny bild från mitt arkiv varje kväll och jag är överväldigad av mottagandet. Ett par omdömen som värmer: David Llada: ”I'm fascinated by the pictures that @larsgrahn has been posting along the past week. So many gems!” Jonathan Tisdall: ”Take some time to peruse the wonderful collection of historic photos @larsgrahn has been sharing lately!”

När min Nikon F3 gick i pension var det dags att lämna mörkrummet. I samma veva slutade jag som redaktör för Schacknytt. När de digitala kamerorna tog över hade mitt intresse för att ta bilder redan börjat svalna. Intresset för fotografi finns kvar men nu koncentrerar jag mig på texterna. David Llada har förklarat att han gärna besvarar frågor om den nya tekniken om jag beslutar mig för att på allvar börjar ta bilder igen. För tillfället är det så mycket annat som pockar på uppmärksamhet men jag är mycket tacksam för hans uppmuntran och erbjudande.

Till de av mina bilder som jag publicerar på Twitter finns berättelser. Drömmen är att samla kanske trettio bilder och ge berättelserna bakom bilderna i bokform. På engelska. Det är ett av alla bokprojekt som jag skulle vilja ägna mig åt, men tiden vill inte riktigt räcka till. Livet består trots allt också av annat än schack.


Jonathan Speelman, Luzern 1982. Foto: Lars Grahn

* * * * *

Imorgon börjar Gasjimov Memorial i Sjamkir, Azerbajdzjan. I Stavanger fick vi se världsmästaren men inte VM-utmanaren. Nu gäller det omvända. VM-utmanaren Sergej Karjakin ställer upp i Sjamkir. Startlistan i rankningsordning:

Fabiano Caruana 2804
Anish Giri 2782
Sergej Karjakin 2773
Pentala Harikrishna 2763
Pavel Eljanov 2750
Sjachrijar Mamedjarov 2748
Tejmur Radjabov 2726
Eltaj Safarli 2674
Hou Yifan 2663
Rauf Mamedov 2655