fredag 18 september 2015

Jag tackade Bosse Larsson

Bosse Larsson på väg in med bollen i famnen för att göra en symbolisk avspark på Malmö nya stadion den 13 april 2009. Foto: wikimedia.commons

Vid halv elva idag såg jag Bosse Larsson ett par meter framför mig i kön framför en av kassorna i COOP vid Värnhemstorget i Malmö. Han skulle till att betala när jag upptäckte honom. Sedan såg jag att han hade köpt bland annat ett par färdigrätter, ett sexpack öl och färdigskivat franskbröd. Kung Bosse har nog enkla matvanor. När det var min tur att betala berättade jag för kassörskan vem det var som hon just hade expedierat. Oklart om hon visste vem det var men när jag hade förklarat det tyckte hon att jag borde rusa ut och kontakta honom. Det kändes alltför stort.

När jag kom ut såg jag honom i en busskö. Jag klev fram, la all blygsel åt sidan, tog honom i hand och tackade något gråtmild för alla högtidsstunder på Malmö gamla stadion. ”Ja, ja, tack”, sa han på sin trygga malmöitiska och log. Det var nog tur att bussen då rullade in på hållplatsen för jag hade inte mycket mer att säga. Jag har repeterat den här scenen för mig själv i flera år och nu är det gjort.

Avsparken.