söndag 17 maj 2015

Två platser till kandidatturneringen på spel

Fabiano Caruana och Maxime Vachier-Lagrave i efteranalys. Foto: Kirill Merkurev, khantymansiysk2015.fide.com

Idag spelades fjärde ronden i GP-turneringen i Chanty-Mansijsk. Fabiano Caruana vann mot Maxime Vachier-Lagrave och leder på 3 poäng, en halv före Leinier Dominguez och Peter Svidler.

Det är sista turneringen i GP-serien 2014–2015 och två platser till kandidatturneringen 2016 står på spel. Caruana ligger bra till för att ta den ena, medan Jevgenij Tomasjevskij och Hikaru Nakamura ligger bra till för att ta den andra. Nu finns det olika möjligheter att kvalificera sig till kandidatturneringen. Skulle Caruana missa den här chansen kan han eventuellt komma med bland de två som kvalificerar sig på elo-talet.

* * * * *

Vi såg Curt Hansen göra comeback som turneringsspelare i Danmarksmästerskapet. I Reykjavik har förre VM-kandidaten Johann Hjartarson också gjort comeback. Då handlar det om Islandsmästerskapet. Länkarna är på plats i den oumbärliga högerspalten. En partiställning därifrån:

Bragi Thorfinnsson – Einar Hjalti Jensson 
Vit drar


I partiet följde 39.Kf1 Lc6 40.Sb5+ Lxb5+ 41.uppg. Vad borde vit ha spelat i stället? Lösningen finns längst ned i dagens inlägg.

Jag har fått tipset att Finlandsmästerskapet spelas i Kalajoki – men jag finner inte någon direktsändningslänk. Hm.

* * * * *

Bent Kølvig kommer till undsättning. Det handlar om den där ställningen från partiet Lindh–Brynell publicerad igår. Här en studie från Cherons slutspelsverk, del 2, sidan 120:

Johann Behting, 1929
Vit vinner (oberoende av vem som är vid draget)


1.Kg1! Ka7 2.b8D+! Kxb8 3.a6! och vit vinner. Om svarts kung ställer sig framför någon av vits bönder avancerar den andra. Om någon av svarts bönder går ställer sig vits kung framför den varpå svarts bönder paralyseras.

Det är efter 1.a6? g3!! som vi känner igen gårdagens partiställning:


Här vinner svart. Tack, Bent.

* * * * *

Meddelade min kära döttrar att Lasses pannkaksfabrik skulle ha söndagsöppet idag och visst kom de med glupande aptit. Liksom när de var små praktiserar jag naturligtvis Pettsons pannkaksrecept. Det är en vinnare. Och mitt barnbarn Milton (bilden) älskar också morfars pannkakor.

När regnet kom tog vi oss inomhus och jag fick chansen att pröva mitt nyinförskaffade trippelbord. Allmänt bra med sidobord men ännu viktigare: de är viktiga element när Milton och jag bygger koja. Jag har inte någon plan på att bygga ett nytt Granby – mitt livs byggnadsverk – men det blir kojbyggen när Milton är på besök.

* * * * * 

Lösningen: Thorfinnsson borde ha spelat 39.Se4+!! varpå det hade varit fritt fram för b-bonden.