tisdag 27 januari 2015

Gibraltar – rond 1

Peter Svidler besegrade Ellinor Frisk. Foto: John Saunders, gibraltarchesscongress.com

Efter första ronden i Gibraltar är det läge att plocka fram dopfunten. En del nya öppningsvarianter behöver döpas och jag har förslag. Till att börja med: Hikaru Nakamura försvarade sig med en nykomponerad variant i Holländskt mot Jovana Vojimovic: 1.d4 f5 2.Lg5 c6 3.e3 Db6 4.Sd2 Dxb2 5.Tb1 Dc3 6.g4 Da5 7.gxf5 Dxf5 8.h4 Da5



Svarts utveckling är inte mycket att yvas över: damen har flyttats i sex av de första åtta dragen. Jag har inte kvar ”Capablancas lärobok i schack” i min bokhylla – övermod? - men vill minnas att det stod något om att man ska låta damen ligga lågt i öppningen. Jag håller inte för otroligt att Capa hade haft principiella invändningar mot Nakamuras partianläggning. Men han vann. Mitt förslag: Nakamuravarianten i Holländskt.

Rondens största överraskning var att mongolen Badrakh Galmandakh (elo 2240) besegrade GM Alexander Motylev (elo 2665). Galmandakh spelade vit och öppnade på ett sätt som Capa säkert skulle ha varnat för: 1.d3 d5 2.e4 dxe4 3.dxe4 Dxd1+ 4.Kxd1. Mitt förslag: Mongoliskt. Jag misstänker att Motylev efter detta drabbades av viss underskattning av den okände motståndaren, och när vi kommer fram till följande ställning har den ryske stormästaren stora problem:

Badrakh Galmandakh – Alexander Motylev 
Svart drar



Det är alltså dubbelhot mot e5 och f5 och 25...Kf6? 26.Sxf5 Kxf5 27.Le4+ är inte att tänka på. Motylev försökte lösa problemet med en gaffel: 25...Sd3+ 26.Kc3! Sxe1 27.Sxf5+ Kf6 28.Se3



och springaren var fångad. Efter 28...Sxg2 29.Sxg2 h5 30.Se3 g5 31.Tg1 Tg7 32.Le4 Tdd7 33.Sd5+ dansade vits lätta pjäser cha cha cha på e4 och d5. Svarts torn förvandlades till panelhönor.

Elva svenska spelare i Masters-gruppen och det gick som professor Elo hade förväntat. De som var högre rankade i sina möten vann och de andra förlorade. Lottning rond 2.


På plats: Pia Cramling, Ana Cramling Bellon och Jessica Bengtsson. Foto: Sophie Triay, gibraltarchesscongress.com

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” (kandidatmatchen Spasskij-Larsen, Malmö 1968) med partikommentarer av Magnus Carlsens sekundant Peter Heine Nielsen kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.