lördag 26 juli 2014

Politiken Cup – rond 6

Gawain Jones är i delad ledning. Foto: Calle Erlandsson

Det gick rykten i Helsingör att Nils Grandelius och Jasmin Bejtovic hade varit synliga i stan och att de tänkte ställa upp i fredagskvällens parblixt. Det visade sig senare att de hade varit på plats i Konventum, provspelat några blixtpartier med varann och sedan lämnat byggnaden.

När paren började samlas satt jag vid huvudentrén och språkade med några schackvänner. Det var då jag på avstånd upptäckte paret som skulle bli mina idoler för en kväll. Varje tvåmannalag hade mer eller mindre fantasifulla namn och där borta vid infarten såg jag – The Blues Brothers! Där kom de i svarta dojor, svarta kostymer, solbrillor, svarta hattar och vita skjortor, gick taktfast förbi och in i byggnaden. Jag applåderade deras glansfulla entré. Jag är den typen som kan håna Fides klädkod, men samtidigt stråla av glädje när jag ser ett par som månar om sin klädsel på detta föredömliga sätt. Fullständigt underbart. Tänk om varje par gick in för parblixten med samma seriösa inställning! Min beundran för den danska versionen av The Blues Brothers, de för mig tidigare okända Svend Steenstrup och Torsten Sundgaard. Hoppas att Dansk Skaksalg kan förmedla Grahns specialpris: snälla, ge dem var sitt ex av min bok! (Jag lämnar över två ex av boken till Dansk Skaksalg på måndag.)

Franska laget Mugzjipou, Romain Edouard och Jean-Pierre Le Roux, vann parblixten. The Blues Brothers var rankade 25:a och slutade på tolfte plats. Ett sådant bra resultat befrämjar ju inte blueskänslan. Låt mig då i stället bjuda på en blueslåt som berättar om grym fysisk smärta, en bra utgångspunkt för blueskänslan. Här är Screamin' Jay Hawkins med Constipation blues (förstoppningsblues).

Dessförinnan spelades sjätte ronden i Politiken Cup. Xiangzhi Bu spelade en rask remi och fick sällskap på förstaplatsen av Maxim Rodshtein och Gawain Jones. Svenska stormästartrion spelar än så länge blygsamma roller. Poängställningen.

På tåget hem från Helsingborg till Malmö råkade jag hamna sidan om Nils Grandelius. Deja vu.

* * * * *

Listan över de tjugo välgörare som betalade 1000 kr styck för numrerade ex av min bok är komplett. Hjärtligt tack till:

(1. LG)
2. Calle Erlandsson, Lund
3. Olle Häggström, Göteborg
4. Nils Åke Malmdin, Sundsvall
5. Carl Fredrik Johansson, Uppsala
6. Harry Schüssler, Uppsala
7. Gunnar Finnlaugsson, Lund
8. Bengt Kvisth, Malmö
9. Bertil Pålsson, Malmö
10. Peter Collett, Stockholm
11. Niklas Nabbing, Angered
12. Lennart B Johansson, Sölvesborg
13. Kenneth Josefsson, Ängelholm
14. Sören Svensson, Mölndal
15. Verner Christensen, Solröd Strand, DK
16. Ludvig Sandström, Hägersten
17. anonym välgörare
18. anonym välgörare
19. Sven-Olof Andersson, Östersund
20. Robert Ericsson, Linköping

Det tog inte många dagar att sälja de numrerade exemplaren av ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” och därigenom få in ett belopp ungefär tio gånger högre än det som Schackakademien erbjöd mig och jag tackade nej till.

Det finns fortfarande böcker på lager. Ordinarie priset är 140 kr och fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.