tisdag 27 maj 2014

Sommaren i Borlänge

I Borlänge ska Hans Tikkanen försöka försvara SM-titeln. Foto: Calle Erlandsson

Jag minns tydligt att jag var med i SM i Lund 1974. Det var spel i en mästarklassgrupp samtidigt som jag tog hand om SM-bulletinen. Det var alltså för fyrtio år sedan. Kan inte minnas att jag har varit med i något SM efter den parallellkörningen. Nu blir det SM-comeback i sommar. Hoppas jag. Det är första gången jag anmäler mig till en turnering utan att veta om jag är välkommen att vara med. Jag har redan tidigare förklarat vad jag tycker om den slutna schweizergruppen i veteran-SM. Om blir jag portad där så vet jag inte riktigt vad jag ska ägna mig åt i Borlänge. Nu har jag en tågbiljett utskriven och ett hotellrum bokat. Vad gäller boendet så var det fullbelagt på de två första alternativen på arrangörernas lista, men tredje alternativet Gustaf Wasa Hotell tio minuters promenad från spellokalen känns som ett bra alternativ.

När jag gav mig ut på jakt efter en kombinationsövning till Sydsvenskan i veckans partifil från TWIC, stötte jag på ett och annat kul parti – som detta från Salento Open:

Adam Ashton – Carlos D'Amore
Spanskt (C 60)
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 Sge7 4.Sc3 d6 5.d4 a6 6.Le2 Sxd4 7.Sxd4 exd4 8.Dxd4 Sc6 9.De3 Le7
Här är 9...g6 med fianchettering av löparen nog bättre. Det satsade Nakamura på mot Kasimdzjanov i Zug i fjor.
10.Ld2 0-0 11.0-0-0 Te8 12.Sd5 Lh4 13.g3 Lf6 14.f4 Ld4 15.Dd3 Lc5 16.Lc3 a5 17.a3 a4 18.g4 Se7


19.Sf6+!! gxf6 20.Lxf6 Ld7 21.f5
Vit kan ladda upp för slutangreppet bakom sin bondemur. Svart är försvarslös.
21...Db8 22.Dh3 Da7 23.Td3 Sd5


24.Dxh7+!
För lätt för en kombinationsövning, men inte mindre vackert för det.
24...uppg.

* * * * *

Malmö stadion igår (jag tänker inte skriva Swedbank stadion), MFF-AIK, 91:a minuten: Landskrona Bois assisterande tränare Rossi Eterovic sitter sidan om och förklarar för mig: ”MFF gör ett till. Jag vet det.” Ett par minuter senare gör MFF 2–2. Rossi kan uppenbarligen förutse sådant. Jag ville inte fråga honom hur det ska gå för Bois i superettan. Onödigt att förstöra den goda stämningen.