torsdag 1 maj 2014

Sista fällan i Shamkir

Fabiano Caruana och Magnus Carlsen på presskonferens. Foto: shamkirchess.az

Det fanns en och annan som tyckte att Fabiano Caruana fortsatte lite väl länge i förlustställningen mot Magnus Carlsen i sista ronden i Gasjimov Memorial. Men mot slutet gillrade Caruana en fälla som han med all rätt placerade ut innan han kastade in handduken.

Magnus Carlsen – Fabiano Caruana 
Vit drar


I partiet följde 48.Kf2 Db2+ 49.Ke1 uppg.

Caruanas önskedröm: 48.Kh2?? Sf3+!! och det är slut efter 49.Dxf3 Le5+ med matt eller 49.Lxf3 Dg1 matt.

* * * * *

Idag har jag lagt till flera turneringar under Kommande turneringar i det oumbärliga högerspalten. Då handlar det om turneringar med långpartier; jag listar inte blixt- och snabbschackturneringar. För egen del överväger jag så smått att ställa upp i veteran-SM i Borlänge även om jag i högsta grad ogillar systemet med den slutna schweizergruppen. Det måste vara omkring trettio år sedan jag var med i ett SM senast, så det är kanske dags att blanda sig i SM-leken igen. Politiken Cup är ett intressant alternativ vid en tiden. Eller kanske något annat … Jag har i alla fall lust att spela schack och grannen Stellan tycker att jag borde smida medan järnet är varmt. Risken för temperaturfall efter Sibenik är överhängande.