fredag 9 maj 2014

Capablanca Memorial i Havanna

Leinier Dominguez mot Vasilij Ivantjuk i första ronden i Havanna. Foto: columnadeportiva.com

Vasilij Ivantjuk återvänder gärna till Capablanca Memorial på Kuba. Han har vunnit denna minnesturnering sex gånger. Toppgruppen är den här gången en dubbelrondig turnering med samma spelprogram som i Gasjimov Memorial, alltså med en fridag efter halva turneringen.

Det slog inte gnistor om första ronden: Leinier Dominguez–Vasilij Ivantjuk remi, Wesley So–Lazaro Bruzon remi och Paco Vallejo–Zoltan Almasi remi.

* * * * * 

Fotbollskväll hemma hos Björn Ahlander; Helsingborg–MFF på någon kanal som jag inte har. Han och Stellan serverade studier borta på matsalsbordet och återgick sedan till soffan. Jag missade första halvlek. Med tanke på den allmänna spelkvalitén i allsvenskan gjorde jag kanske rätt val. Jag har kommit förbi det stadiet där man nöjer sig med att ens lag plockar hem tre poäng. Jag vill ha mer. Nu tycker jag att vi tar varandra i händerna och tillsammans sjunger ”Det spelades bättre boll på Bosse Larssons tid”.