måndag 7 april 2014

Veteranernas lag-EM – rond 7

Jevgenij Vasjukov mot Jens Kristiansen slutade med en rätt snabb remi. Foto: turneringens hemsida

Dagens samtalsämne på Hotel Niko är den magåkomma som har drabbat nästan hälften av alla spelare. Det är lätt att dra slutsatsen att det är något som har serverats på restaurangen som är boven i dramat. Det var mycket glest i restaurangen idag. Många gjorde besök på toaletten den gångna natten krypande framför toastolen. Flera lag hade problem att ställa upp med fyra spelare efter det. Värst däran i förstalaget var Rolf Bergström. Som Lasse Karlsson har påpekat borde förstalaget ha ställt upp med en reserv. En annan nackdel med att bara vara fyra spelare i ett lag som aspirerar på en topplats är att motståndarna inte har några problem med att veta vem de ska preppa mot.

Lasse Karlsson spelade upp en klart fördelaktig ställning mot Bojan Kurajica i matchen mot Bosnien-Herzegovina, men förbisåg ett djävulskt mothugg och förlorade. Bengt Hammar vann men matchen förlorades med 1–3. Imorgon spelar förstalaget mot andralaget, suck. Kroatien vann mot Rysslands förstalag, som är i knapp ledning närmast före just Kroatien.

Monet, Renoir, Rubens, van Gogh – vad är väl det jämfört med dagens bild på poängplockarligan i Sibenik. Det är i alla fall något av det vackraste jag har sett. Den borde ramas in. Och det gäller att passa på att betrakta mästerverket idag – imorgon kväll kan det vara för sent. Jag ligger på sjätte plats snäppet efter Lasse Karlsson med 5,5 av 7 och en prestationsranking på 2315. Belgaren Jan Rooze, som jag hade på kroken i första ronden (se tidigare blogginlägg), ligger i topp.

Imorgon möter jag Jouko Lahti som besegrade mig i veteranernas lag-EM för två år sedan i Rogaska Slatina. Jag är en modigare schackspelare idag, på väg att besegra den förbannade ängsligheten. Hoppas att dagens restaurangbesök inte ska visa sig vara ödesdigert. Idag avstod jag från desserten, det behovet tillfredsställdes på brädet. Bäst så.

Flera bloggbesökare har hört av sig och påpekat att Jevgenij Vasjukov förlorade i tretton drag mot Miso Cebalo igår. Dennis Madsen tror att det kan ha varit efter att ha läst mitt blogginlägg om ryssen häromdan. Det är knappt jag orkar gå igenom de direktsända partierna efter en rond. Då brukar den stora tröttheten inträda. Håll tummarna för mig i de två sista ronderna. Jag behöver en framgång inför mötet med varmluftsfläkten på torsdag.