fredag 27 december 2013

Rilton Cup – rond 1

Michal Krasenkow visar en möjlig fortsättning från slutställningen i hans parti. Foto: Lars O A Hedlund

Det finns 17 stormästare bland de 67 deltagarna i Rilton Cup och ingen av dem förlorade i första ronden. Tre av dem vann på walk over sedan de tilltänkta motståndarna lyst med sin frånvaro. (De tre frånvarande är inte inlottade i rond 2.) Hans Tikkanen och Erik Blomqvist fick släppa till remier mot Christopher Lissäng respektive Christopher Krantz.

Bland de direktsända partierna har jag fastnat för Michal Krasenkows vackra slutforcering, där han uppträdde som bindningarnas mästare.

Tommi Lukkonen – Michal Krasenkow
Svart drar


Hur farlig är egentligen bindningen av tornet på f3? Svaret kommer genast:
42...Txf4! 43.exf4 Te7! 44.uppg.


Det blir en bindning för mycket för vit. Om kungen försöker slingra sig så uppstår olika dödsstötar:
a) 44.Kd3 Df5! 45.Dg2 Sxc3+ 46.Kxc3 Te2 47.b5 Dc2+ 48.Kb4 Dc4+ 49.Ka3 Te1 med matt.
b) 44.Kd1 Sxf2+.
c) 44.Kf1 Sd2+ 45.Kg1 Te1+ och så vidare.

* * * * *

Peter Heine Nielsen presenterade den gigantiska Larsenbiografin. Foto: LG

För egen tog jag mig över Bron till Øbros nyårsturnering. Den började som jag tycker att varje turnering borde börja. Med en presentation av en ny schackbok.

Det var personlig anmälan i spellokalen en timme före rondstart, och då bjöds det på en sådan presentation: Jan Løfbergs tegelsten ”LARSEN Bind 1 1935-1965” ligger klar. Det är ett projekt som inleddes för 34 år sedan. Första delen av tre är på 1110 sidor. Denna kväll presenterades boken av Peter Heine Nielsen och författaren själv på ett mycket underhållande sätt. Jag kommer att skriva mer om detta verk senare. Boken kan beställas direkt från Løfbergs Forlag.

Sedan vidtog nyårsturneringen och topprankade Jonny Hector hade godheten att genast leverera:

Morten Davidsen - Jonny Hector
Svart drar


20....Lf5! 21.uppg.
Det är dubbelhot mot c2 och efter 21.Dxf5 Txf2 22.Dd3 Txf1+ 23.Dxf1 De4 24.c3 Te8 ligger vit trots materiell jämvikt mycket illa till.


Jonny Hector inledde med en miniatyr. Foto: LG

* * * * *

Jag är trött och orkar inte fördjupa mig i dagens händelser i ungdoms-VM, näst sista ronden. Jag noterar dock att Linus Johansson vann svenskmötet mot Joar Ölund och ligger bäst till i svensklägret.

Svenskarnas resultat och lottning.