måndag 16 december 2013

Karjakin vann blixten i Peking

Peter Heine Nielsen är engagerad i Peking som kommentator och simultangivare. Foto: sportaccord.fide.com

Efter tre dagars blixt, trettio ronder, kunde Sergej Karjakin kliva upp överst på prispallen. Slutresultat. Betänketiden var tre minuter plus två sekunders tillägg efter varje drag. Det vimlade av grodor i partierna, men det åstadkoms förstås även en och annan sevärd kombination – som denna:

Sjachrijar Mamedjarov – Wang Hao
Vit drar


34.Lxg6! hxg6 35.Txg6+ Kh8 36.Th6+ Kg8 37.Thh7 Txe6 38.Tfg7+ Kf8 39.Sf5!


39...uppg.
Japp, matt på h8.

Sergej Karjakin överst på prispallen flankerad av silvermedaljören Levon Aronian och bronsmedaljören Maxime Vachier-Lagrave. Foto: sportaccord.fide.com

I damklassen segrade Hou Yifan. Pia Cramling kom näst sist. Slutresultat.

Nu väntar fem ronder schweizer med schack efter något som arrangörerna kallar för ”Basque System” tisdag-onsdag. Det blir snabbschack där det spelas två partier samtidigt, ett vitt och ett svart, mot samme motståndare.

David Bronstein hade liknande idéer på sin tid, och vid ett av hans besök i Malmö arrangerade jag en match mellan honom och Jonny Hector. De spelade sex långpartier samtidigt mot varann och ett av dessa publicerades sedan som ett drag om dagen-parti i Sydsvenska Dagbladet. Jag vill minnas att kvalitén på partierna var sisådär, men jag är ändå lite ledsen över att jag har slarvat bort partiprotokollen. Övriga närvarande vid den matchen var Christer Olesen och jag försedda med videokameror. Mina videoband finns nog kvar någonstans i källarförrådet, men det finns en risk att de har drabbats av tidens tand. Möjligen finns partiprotokollen också bland gömmorna. Skulle någon vara intresserad av att se de banden i dag?