söndag 17 november 2013

Lag-EM i Warszawa – rond 8 & 9

Azerbajdzjans vinnande lag med Sjachrijar Mamedjarov och Tejmur Radjabov på toppborden. Foto: etcc2013.com

INGEMAR JOHANSSON:
Slutronderna i Warszawa kom för Sveriges del att förtona i moll. Efter åttonde rondens kryss mot Bulgarien, slutade det dessvärre idag med förlust mot Montenegro. Dock kan vi glädjas åt Nils Grandelius utomordentliga resultat: 5,5 av 9 på förstabordet, 14,87 friska elo-poäng och förlust blott mot världsstjärnan Veselin Topalov. Här är slutfasen av det partiet:

Nils Grandelius – Veselin Topalov
Vit drar


47.Dc8+?
Förlustdraget. Enda möjligheten tycks det svårfunna 47.Tf1! vara, t.ex. 47...Dxe4 48.Db4 Lh5 49.Dxa4 Tc5+ 50.Tc2 Tf5 51.Dc4 e5

Analys

52.Tg2 De3+ 53.Kb1 Lf3 54.Txf3 Dxf3 55.Tc2 Dd1+ 56.Ka2 exd4 57.Dxc6 och vit har i vart fall teoretiska chanser att hålla remi.
47...Kh7 48.Txf3 Dxf3 49.Dxe6 c5!?


Topalovs drag innehåller en djävulsk fälla. Möjligen var 49...De3 bättre, och då är det svårt att finna ett bra försvar för vit efter t.ex. 50.Kc2 h5.
50.dxc5??
Topalovs fälla slår igen. Bonden ska tas tillbaka med schack och vit är försvarslös. Nils kunde ha försökt med undanmanövern 50.Kb1, t.ex. 50...De3 51.Td1, men svart står givetvis klart bättre.
50...Df1+ 51.Td1 Txc5+ 52.Kd2 Df2+ 53.Kd3 Dc2+ 54.Kd4 Tg5


55.uppg.

I dagens match mot Montenegro var Nils den ende av svenskarna som vann. Partislutet är ett exempel på löparparets styrka:

Nikola Djukic – Nils Grandelius
Vit drar


39.h3?!
Intressant är 39.Tg3!?, t.ex. 39...Le4+ 40.Kc1 Txh2 41.f6 Lxb2+ 42.Kd1 Lc2+ 43.Ke1 Lb3

Analys

44.f7 Lxa3 45.f8D Lxf8 46.Txf8 Lxc4 47.Tg7+ Kb6 48.Tf6+ Ka7 och det lutar åt remi.
39...Le4+ 40.Ka2 Ld3 41.Tc1 Lxf5 42.Tg2 Txh3


43.Te2 Kc6 44.Tg2 Tf3 45.Th1 Ld3 46.Tg4 Lf6


47.Th2??
Vit förkortar självmant lidandet.
47...Tf1 48.uppg.

Det svenska laget slutade på 26:e plats, strax före Danmark. Vann gjorde Azerbajdzjan (som Sverige spelade oavgjort mot i första ronden), som idag spelade oavgjort mot Armenien. Frankrike kom på andra och Ryssland på tredje plats. Slutställningen.

* * * * *

LG: Jag hade en konspirationsteori. När jag frågade tjejerna i receptionen om vägen till ett annat hotell (Canifor Hotel, där Malta Open spelas) trodde de kanske att jag tänkte byta hotell. Det kunde i så fall förklara varför de gav mig en karta och en väganvisning som ledde mig ut i ödemarken, till steniga fält där få människor har satt sin fot. Det som motsäger teorin är att Björn Ahlander fått fram samma missvisande karta på internet. Även han kastade bort en och en halv timme på en liknande ökenvandring. Efter att ha analyserat fakta frikänner jag personalen på Seashell resort och riktar i stället min irritation mot Google. De har ingen aning om hur Qawra ser ut.

Nu hittar jag till spellokalen, det är bara några kvarter härifrån. Man följer strandpromenaden en liten bit – glad att jag kom ihåg att ta med solbrillorna – och viker sedan upp på Triq it-Turisti. När man har passerat Elvis Tribute Bar – jo, den heter så – svänger man vänster vid första hörn. Där ligger Canifor Hotel. I anslutning till spellokalen ligger en bar, och där har folk inte en tanke på att hålla käft. Suck. Men vad är väl barskrän i Qawra mot en blåsorkester i Riga? Jag satte min enda öronpropp i vänster öra, det öra som vette mot baren. Den tog väl bort ett par decibel. Nåväl, vinst mot en lågrankad italienare i första ronden. I morgon börjar prövningarna på allvar.

Vid första Malta Open för två år sedan var vi bara fyra svenskar på plats, om jag minns rätt. Grannen Stellan vann turneringen och jag glömde min laptop vid en biljettautomat i Malmö. Nu är vi runt tjugo, och Björn är tredjerankad.