fredag 3 maj 2013

Vårdag i Köpenhamn

Magnolia. Botanisk have, Köpenhamn i dag. Foto: LG

Det är den tid på året när varje vårdag med klarblå himmel och lite värme känns smått sensationell, trots att upplevelsen återkommer år efter år med behaglig lagbundenhet. Jag tog med en teoribok till Köpenhamn, men i ett svårartat anfall av lättja orkade jag inte öppna den. Vis av tidigare skada tänker jag inte avslöja vilken bok det gäller, det finns kommande motståndare som avtittar den här bloggen. När grannen Stellan hade vunnit Malta Open 2012 bad jag honom att kommentera sitt mest intressanta parti från den turneringen här på bloggen. Han valde vinstpartiet mot mig där han använde sig av en Avrukh-rekommendation i Holländskt. Det gick som det gick, och jag fördjupade mig inte i det hela efteråt. I ett parti i danska serien spelade sedan en av mina motståndare samma variant som Stellan, och det var först när jag satt där med min dåliga ställning som det gick upp för mig att jag drabbats av den där varianten förut och att jag genom att publicera föregångaren här på bloggen hade bjudit in motståndaren att ta rygg på Stellan. Jag hade inte någon förstärkning i beredskap och det gick som det gick återigen.

Apropå bilden ovan: finns det någon botanisk trädgård som kan mäta sig med Botanisk have i all sin prakt? Det blev lunch i det gröna med visuella kryddor.

Hemkommen drog jag igenom partierna från Fredericia, som en fortsättning på det danska temat, och imponerades av Milos Petrovics framart. Han är väl egentligen överkvalificerad i IM-turneringen och den mest intressanta frågan är kanske om han ska lyckas vinna rubb och stubb. Det har blivit fem raka så här långt. Här det vackra slutet i femte ronden:

Milos Pavlovic – Kim Skaaning-Pedersen
Vit drar


18.Txb7!!
Ett skönt magnetoffer.
18...Dxb7 19.Dxe6+ Kf8 20.La3+ Sb4 21.Sh4
Vits pjäser sprudlar av aktivitet. Svart söker sin räddning i dambyte, men det medför att vit kan ta tillbaka offrat material med råge.


21...Db6+
Eller 21...Ld4+ 22.Kh1 a5 23.Sxg6+ Kg7 24.Se7! Ta6 25.Sxf5+ Kh7 26.Db3 Dd5 27.Te7+

analys

27...Kg6 (27...Kg8 28.Tg7+! Lxg7 29.Se7+ och Sxd5) 28.Sxd4 Dxb3 29.axb3 och vit har överdådig kompensation för kvaliteten.
22.Dxb6 axb6 23.Sxg6+ Kg8 24.Lxb4 Th7 25.Se7+ Kf7 26.Sxf5 Txa2 27.Sd6+


27...Kg6
Kungen rusar in i ett mattnät, men 27...Kg8 skulle bara ha skjutit upp det oundvikliga slutet.
28.Te6+ Kh5 29.h3 Lf8 30.Sf5 Lxb4 31.g4 matt


Ett stilenligt slut.

Det börjar dra ihop sig. Om en vecka samlas de gamla stötarna i Täby. (Roald: glöm inte att hämta mig på T-centralen, det enda ställe på jorden som kan få mig att känna mig som en hjälplös lantis.) Noterar med glädje att Börje Jansson har anslutit sig till sällskapet. Som jag tidigare berättat har han en speciell plats i mitt hjärta.

Nyhavn klockan 16.30. Foto: LG