onsdag 22 maj 2013

Sigemanturneringen – Grand Opening

Nigel Short spelar med i Sigemanturneringen för tredje gången. Han vann turneringen både 2002 och 2009. Foto: Calle Erlandsson

Det var Sigemanturneringens Grand Opening på Malmö Rådhus tisdag kväll och upplagt för intressanta möten. När Nigel Short kom fram och hälsade kändes det naturligt att fråga hur det står till med hans olivträd, något som berördes i en större intervju som jag gjorde med honom i samband med Sigemanturneringen för elva år sedan. En del talar om sina barn när de träffas, vi talar mer om hans olivträd, hur de växer och om de har hälsan. Vi uppskattar båda en god olivolja och jag ser fram emot den dag när hans flaskor finns i en butikshylla i en eller annan närbelägen saluhall. Svaret var att hans olivodling är ungefär det enda som artar sig väl i Grekland. Nigel är fortfarande bosatt i Aten och har sin olivodling på en grekisk ö vars namn jag har glömt. Han besökte ön för en månad sedan men kunde bara stanna där i tre dagar på grund av en besvärande pollenallergi.

Jag passade på att berömma honom för hans framträdande som kommentator under London Chess Classic. Nigel berättade att han har erbjudit Madras (Chennai) sina tjänster till VM-matchen i november men ännu inte fått något svar. Det vore mycket dumt av de indiska VM-arrangörerna att inte engagera Nigel. Förhoppningsvis får vi se honom i den utlovade videosändningen från kommentatorrummet på Hipp efter något av hans partier.

Som jag tidigare berättat här på bloggen älskar jag att tala gamla minnen med Ulf Andersson, som är i Malmö för att bistå grannen Stellan i kommentatorrummet. Boris Spasskij kom på tal mellan tuggorna och Ulf berättade om en turnering i Sotji 1973 där Spasskij och hans dåvarande hustru Larissa kom och hämtade Ulf och Jan Timman i sin Volvo för en utflykt. Och anledningen att Spasskij kom på tal var förstås mitt bokprojekt. Jag har en liten förhoppning om att kunna komma i kontakt med Spasskij för att stämma av ett par saker.

De åtta deltagarna drog sina startnummer och det gav följande möten i första ronden:

Loek van Wely – Richard Rapport
Ivan Sokolov – Emanuel Berg
Hans Tikkanen – Nils Grandelius
Jonny Hector – Nigel Short

Rondstart klockan 14. Räkna med dagliga rapporter här på bloggen!

* * * * *

Kristian Eriksson tipsar om att svenska rockabillybandet Fatboy har en låt som heter Cold cold war där Fischer och Kasparov finns med på ett hörn.