onsdag 29 maj 2013

Oacceptabla kepsar och en tavla

Gata Kamsky fixerar Fide-presidenten Kirsan Iljumsjinov, som om han ville veta vad Kirsan tycker om kepsen. Foto: thessaloniki.fide.com

Tanken var att Fide skulle komma med en ny klädkod den 1 juli. Förslaget finns här och där kan vi bland annat notera att kepsar är ”oacceptabla”. Så vad tänkte Kirsan Iljumsjinov på bilden ovan när det var dags att göra första draget i den pågående GP-turneringen i Thessaloniki. Fem öre för hans tankar. Beslutet om nya Fide-bestämmelser har skjutits upp.

Under Sigemanturneringen har jag följt GP-turneringen med ett halvt öga. Som framgått i twitterflödet har Vasilij Ivantjuk haft en miserabel turnering. Efter förlusten mot Ruslan Ponomariov i nitton drag lär han ha bett motståndaren om ursäkt för sitt dåliga spel. Jag är fullständigt övertygad om att Ponomariov accepterade ursäkten.

En tavla från dagens rond:

Alexander Morozevitj – Fabiano Caruana
Vit drar


Moro borde ha bytt av på f4. I stället följde 47.Sf1? Sh3+! 48.gxh3 Tg7 och svart vann.

Efter sju ronder delar Gata Kamsky och Fabiano Caruana ledningen på 5 poäng.

Partierna genomspelbara.

* * * * *

Ramslöken blommar!

Blommande ramslök. Foto: Ingemar Johansson

INGEMAR JOHANSSON:
Jag brukar ju bistå bloggredaktören med rapporter från diverse turneringar här i världen. Den som jag nu nu närmast skulle ha ägnat intresse är förstås GP-turneringen i Thessaloniki. Men nu är det så att jag dessvärre har varit förhindrad på grund av engagemang i min före detta arbetsplats, Göteborgs botaniska trädgård. Där har växterna verkligen kommit ikapp efter en hård vinter och en nyckfull vårvinter. Så jag har fullt upp varje dag. Igår trodde jag t.ex. att jag skulle ha kunnat hinna skriva lite schack, men när jag så sonderade Botaniska för en visning upptäckte jag (mer till min glädje än till min besvikelse) att en växt man sällan ser i västsverige blommade för fullt, nämligen ramslök (Allium ursinum). Den stod i Botans örtagård. Jag minns när vi anlade den delen av trädgården. Då steg en doft av hav och tång ur jorden: det här var helt klart en gammal havsvik. Och där ramslöken idag växer måste det en gång ha frodats en skalbank, ramslöken är nämligen kalkgynnad. Inte kan jag i vart fall finna någon annan förklaring till förekomsten. Och inte har jag en bättre förevändning för att inte hinna skriva om schack.