lördag 11 maj 2013

Finaldags på Hotel Täby Park

Viktor Kupreitjik ligger på delad förstaplats i Täby. Foto: Olle Ålgars

Inför morgondagens slutrond i Täby har Vladimir Okhotnik fått sällskap på förstaplatsen av vitryssen Viktor Kupreitjik och georgiskan Tamar Tjmiadasjvili. En halv poäng efter dem ligger bland andra Pia Cramling. Vem som blir bästa kvinna i turneringen avgörs när Tamar möter Pia i slutronden.

Oberoende av hur det går i turneringen för min del så finns det dagliga glädjeämnen. Personer som jag inte känner och aldrig har träffat förut kommer fram och tackar för den här bloggen. Då känns det väldigt meningsfullt att fortsätta med den dagliga bloggdosen. Som när jag förlorat partiet mot finländaren Kaj Kivipelto (som i dag förlorade mot Kupreitjik på ett av toppborden). När vi ställt upp pjäserna lutade han sig fram över brädet och kommenterade: ”Inte bara schack” och tummen upp. I ett sådant läge är det svårt att sörja förlusten. Det kändes som en vinst på ett annat plan. Jätteskoj för mig att träffa kända och tidigare anonyma bloggbesökare och få positiv feedback.

Och måtte Peter Hlawatsch aldrig tröttna på att arrangera det här evenemanget. Han är verkligen mån om att spelarna ska trivas i Täby. Förhoppningsvis blir det en fortsättning på den internationella veteranturneringen, och då kan han räkna in mig bland stamgästerna. Jag har till och med fördragsamhet med att ett par ronder börjar vid en tidpunkt när jag brukar äta frukost, det vill säga klockan tio. (Kritik dock mot turneringens hemsida: det saknas en länk till den här bloggen.) Jag avstår för övrigt från att ställa upp i veteranernas lag-EM just för att det är rondstart ännu tidigare nio dagar i följd. Jag tror att människan är skapt att spela schack på eftermiddagar och kvällar.

I dagens direktsända partier finner jag inte något som höjer blodtrycket, så jag har i stället riktat blicken mot Tylösand och Deltalift Open. Där spelades åttonde och sista ronden i dag. I följande två exempel visar Emanuel Berg styrkan i förbundna fribönder.

Anton Frisk Kockum – Emanuel Berg
Svart drar (rond 5)


Så hur får svart fart på fribönderna? Jo ...
43...Tf2+ 44.Kg1 Txe2! 45.Txe2 d3 46.Te7+ Kh6 47.Txe1 d2 48.Kf2


48...c2 49.uppg.

Emanuel Berg – Pontus Sjödahl
Svart drar (rond 6)


Efter 37...gxh5 38.Txh5 Kb4 har svart väl så goda chanser som vit, men ...
37...Th8? 38.hxg6! uppg.
Efter 38...Txh1 39.gxf7 Th8 40.e6 ser vi åter två oemotståndliga fribönder.

Det var Emanuel som segrade i Tylösand på 7 poäng, en halv före Stellan Brynell, Linus Johansson och Ralf Åkesson.

* * * * *

I sjunde ronden i EM i Legnica spelade Nils Grandelius och Thomas Ernst remier mot betydligt högre rankade motståndare, Liviu-Dieter Nisipeanu respektive Florian Handke. Nils och Thomas har 4 respektive 3 poäng. Alexander Moisejenko är ensam i topp på 6 poäng. Axel Smith rapporterar på schack.se.