lördag 27 oktober 2012

Mat och fotboll

Tareq Taylor laddar mixern. Foto: LG

Det är med kocktävlingar på Slagthuset i Malmö som med stormästarturneringar på Hipp: Det är en begränsad skara som kommer och kollar det hela på plats, medan sådant drar stor publik på tv respektive internet. När dottern Lisa och jag besökte matmässan på Slaghuset i går – temat är nordisk mat – så kollade vi några minuter på Falsterbo golfklubbs tävlande kockar, och sedan gick vi bort och studerade stormästarna. Där var en styckmästare från Åke P som styckade med stor energi och elegans. Han hade radat upp knivarna och kastade ibland tresekunderstittar på arsenalen innan han gjorde sitt val. Han slipade en kniv ungefär var femte minut. Det är väl sådant som vi köksamatörer gör ungefär vart femte år. Därefter tillagades köttet av tv-kocken Tareq Taylor och hans kollegor. Det blev fyra portioner av varje rätt och när det hela var klart fick vi få åskådare som var där ta del av läckerheterna. Mums. Det var värt entréavgiften två gånger om. Lisa ställde de intelligenta frågorna – det är hon som är kocken – medan jag försökte snappa upp ett och annat. Smör? Handkärnat getsmör naturligtvis.

På kvällen blev det MFF-Djurgården på Malmö Stadion. (Jag kan inte förmå mig att skriva Swedbank Stadion. Jaha, så slank det med i alla fall.) Utanför stötte jag på Sydsvenskans fotograf Lars ”Brunte” Brundin, gitarrist i tidningens rockband Cover Story. Han visade innehållet i sin plastkasse: en mössa och en extra tröja. Han förutspådde en kylslagen kväll. Själv ska jag inte klaga. I halvtid kunde jag gå in och värma mig i logen – tack, Bengt. Och resultatet i matchen värmde. Det är guldvittring i Malmö. Före matchen kom förresten Mats Magnusson in i logen och berättade om sin fotbollskarriär. Jag kände först inte igen honom där han stod med MFF-mössa och MFF-halsduk. Av någon anledning förknippar jag honom mest med Högaborg, Helsingborg, Benfica och landslaget, men det var ju faktiskt i MFF som han slog igenom.

Klockan var efter midnatt när jag kollade de direktsända partierna från Hoogeveen och upptäckte att Nils och Stellan hade förlorat. Men eftersom jag såg partierna på andra sidan tolvslaget vill jag inte belasta dem en annars lyckad fredag.

Foto: LG