söndag 16 september 2012

Skovbo GM på andra sidan Sundet

Daniel Semcesen har noterat två vinster och en snabbremi. Foto: Calle Erlandsson

Efter tre ronder i Skovbo GM är Nikolaj Mikkelsen ensam i topp med full pott. Det finns ett halvdussin förföljare en halv poäng efter honom, däribland Daniel Semcesen, som fick en kalasstart:

Daniel Semcesen – Jacob Carstensen
Vit drar


25.Sf6+!
Det faller sig nog naturligt för de flesta att det draget kommer i fråga. Konsten är att se konsekvenserna. Där skiljs agnarna från vetet.
26...gxf6 26.Dg4+ Kh8
Springaren vill ju inte överge tornet.


27.Lh6
Här duger även 27.exf6 Se6 28.Lxh7! Kxh7 29.Txd7 Tc7 30.Dh5+ Kg8 31.Dxf7+ med matt.
27...Se6 28.Df5 Txd3
Det undviker en omedelbar katastrof men parerar inte angreppet.
29.Txd3 Dc7 30.Dxf6+ Kg8 31.f4 uppg.


Tornet har tagit sikte på g3.

I dag spelas rond 4. Sedan åker de flesta spelarna hem och återvänder till Borup kulturhus på torsdag för rond 5.

* * * * *

För egen del ägnade jag ett par lördagstimmar åt att spela blixt på internet. Jag har tidigare haft principen att spela uteslutande på liggande fysiska bräden. Jag skrotade den principen samtidigt med att jag skrotade ett par datorer från stenåldern och invigde min nya stationära sak. Det gjorde inte ont och jag känner mig inte ett dugg förtappad. Tvärtom, jag känner mig oerhört uppdaterad och modern. Nä, om man skulle ta och börja jobba med datormoln, eller vad det nu heter.