lördag 30 juni 2012

Koloniblixt i solens sken

Fria blixtpartier i prunkande sommargrönska – från vänster: LG, Calle Erlandsson (skymd), Daniel Semcesen, Baldvin Bern, Gunnar Finnlaugsson och Gert Larsson. Foto: Johan Sigeman.

Tjugo i två kom jag plötsligt på att det var idag jag var inbjuden till Gunnar Finnlaugssons koloniblixt i Lund, som skulle inledas klockan två. Jag kom tre kvart för sent till invigningen men lyckligtvis var det inte Fides nolltolerans som gällde. Här spelas för övrigt inte någon turnering. Efter den läckra smörgåstårtan var det fria blixtpartier som gällde, annat än de prestigeladdade blixtdueller som jag ibland är inblandad i med Fredrik och Göran. Där kan man inte slappna av en enda sekund.

En partiställning från eftermiddagens övningar där det gäller att komma på hur svart bäst säkrar remi. Ställningen var ungefär så här:

Baldvin Bern – Johan Sigeman
Svart drar


Lösningen kommer längre ner. Dessemellan tänker jag visa Veckans starkaste utvecklingsdrag. Ställningen är hämtad från kinesiska lagmästerskapet i Taizhou:

Alexander Motylev – Wang Hao
Vit drar


19.Lxa6!! uppg.
Några möjligheter: 19...Lxa6 20.Sc6 matt, 19...Kxa6 20.0-0 med matt och 19...Tb8 20.0-0 La3 21.Lxb7 med lätt vinst.

Blixtlösningen: 1...Dxf2+ 2.Kxf2 Se4+ 3.Ke3 Sc5+! (inte 3...Sxd2? Kxd2 och svart är pjäs under) 4.Kf4 Se6+ 5.Ke4 Sc5+ med remi.

* * * * *

I Stockholm slog Rauan Sagit vakt om ledningen genom att besegra Axel Ornstein i dagens rond. Ställningen i toppen efter fyra ronder: Rauan Sagit 4; Ralf Åkesson 3,5; Dan Cramling, Philip Lindgren och Martin Lokander 3 poäng.