tisdag 3 april 2012

Veteranernas Lag-EM – rond 8

Sveriges förstalag kammade noll mot det ryska damlaget i dagens rond. Foto: Bjørn Berg Johansen

När Ryssland 2 checkade in på Hotel Strossmayer i Roganska Slatina kunde de lika bra också ha hämtat ut sitt lagpris. Det är det enda damlaget i Lag-EM och det finns ett specialpris för bästa damlag. I dag visade de dock att de förtjänar sitt pris när de besegrade Sveriges förstalag med 4-0. Hu. Sveriges fjärdelag är den stora positiva överraskningen ur svensk synvinkel. Efter dagens seger med 2,5-1,5 mot ett tyskt distriktslag från Rheinland finns det i alla fall en teoretisk möjlighet att fjärdelaget blir bästa svensklag. Andra- och tredjelaget spelade 2-2 mot Sachsen Anhalt respektive England 3.

Ryssland 1 leder före Sankt Petersburg inför morgondagens slutrond.

Min motståndare James Scholes bjöd remi när han tyckte sig stå klart sämre. Om det varit första ronden hade jag nobbat anbudet, men i mitt nuvarande tillstånd kunde jag inte avslå. Om jag hade sett exempelvis matt i tre för mig hade jag sagt nej tack, i händelse av matt i fyra hade jag övervägt att acceptera ett remianbud med tanke på att jag inte längre litar på min räkneförmåga.

Samtliga partier från veteranernas Lag-EM finns genomspelbara här.