lördag 7 april 2012

Inofficiellt svenskt rekord

Sune Berg Hansen gav 1,3 gånger pengarna på oddset. Foto: Calle Erlandsson

I torsdags åkte jag hem från Rogaska Slatina, i går var jag i Helsingör (Danmarksmästerskapet) och i dag har jag gjort just ingenting. Lös den här uppgiften innan du läser vidare. Partiställningen är från senaste ronden i brittiska lagmästerskapet 4NCL och lösningen finns sist i inlägget.

Ryan Griffiths – Matthew Turner
Svart drar



Hemresan blev som vanligt dramatisk. När jag åkte hem från Malta Open tillsammans med grannen Stellan för några månader sen fick vi springa som skållade råttor för att inte missa flyget vid mellanlandningen i Wien. Stellan glömde sitt dyra armbandsur i säkerhetskontrollen och jag slarvade på något sätt bort de dokument som behövdes för att borda planet. Vid gaten fick jag spela upp en scen där jag höll på att falla samman av trötthet och hade desperat hemlängtan. Om juryn för teaterhögskolan varit på plats hade jag säkert kommit in på skådespelarutbildningen. Jag kom i alla fall in på planet sist av alla.

Den här gången (Zagreb-Wien-Köpenhamn) hade jag planerat in hemresan med större omsorg. Jag skulle ha 1 timme och 45 minuter mellan flygen vid mellanlandningen i Wien. Nu blev flyget från Zagreb till Wien kraftigt försenat vilket gav mig ännu kortare tid än förra gången. Medan jag sprang fram mot säkerhetskontrollen kunde jag höra en högtalarröst som uppmanade Mr Grahn att skynda sig. Från säkerhetskontrollen skulle jag till gaten längst bort. Jag uppskattade att avståndet dit är 400 meter. Den sträckan klarade jag på runt 44 sekunder. Min tidsuppfattning är inte perfekt så låt oss säga att det var plus minus en halv sekund. Alltmedan högtalarrösten upprepade sitt meddelande. Än en gång var jag siste passagerare in. Låt oss säga att jag klarade dessa 400 meter på 44,50. Nu ser jag att svenska rekordet är på 44,56 (Johan Wissman, Osaka 2007). Med tanke på att det inte fanns någon godkänd tidtagning så förväntar jag mig självfallet inte att detta ska gälla som ett officiellt svenskt rekord, men jag skulle med bestämdhet vilja hävda att jag har ett inofficiellt svenskt rekord (Wien 2012). Förhoppningsvis slipper jag slå mitt rekord vid nästa mellanlandning i Wien.

När man besöker LO-skolan i Helsingör under Politiken Cup i Helsingör brukar det krylla av folk. Nu är det Danmarksmästerskapen och uppskattningsvis hälften så många schackspelare på plats. Dansk Skak Unions ordförande Lars Bech Hansen verkade mycket nöjd med årets nyhet: i högsta gruppen kan man spela på resultaten på oddset. Lars berättade att det har gett genljud utanför de vanliga schackkretsarna, och det nämndes i ett tv-inslag från Helsingör. Belåtet kunde Lars meddela att det ger DSU ett välkommet sponsorbelopp från Oddset. Storleken på det ville han inte avslöja. Sveriges Schackförbunds ordförande Anil Surender spelade med i en sidogrupp (han kom på plats 6-10 i Åben Kort Påske grupp 1. Johan Sigeman kom på plats 2-5 i samma grupp). Månne han har fått en ny idé inför kommande SM-tävlingar ...

Sune Berg Hansen leder Danmarksmästerskapet inför morgondagens slutrond en halv poäng före Lars Schandorff och överraskningsmannen Christian Kyndel Pedersen. Före dagens rond gav turneringsseger för Sune 1,3 gånger pengarna.

Jag ser att det finns vissa spelare som begav sig från ett tufft Lag-EM i Rogaska Slatina direkt till Påskturneringen i Norrköping. Oj. Inför ett sådant kraftprov finns det nog inga kurer i världen som hjälper.

Just det, lösningen: 19...Txh2! 20.uppg. Om vit tar tornet följer 20...Dh4+ med snar matt.

MFF - det brukar ju se så bra ut inför varje säsong. Suck.