måndag 16 april 2012

Alla välkomna i landslaget

När jag vittjade mitt postfack på Sydsvenskans centralredaktion häromdan fann jag ett madrasserat brev med ett ex av ”Capablancas schackskola” (Prisma, 1969). En anonym välgörare med signaturen ”Bloggläsare” har kastat ut denna livboj efter mitt nödrop på bloggen efter den sällsynt skrala upptakten vid veteranernas Lag-EM. (Min livmedikus Helge Wademark ingrep då och med hjälp av hans medicinering lyckades jag prestera en bra spurt och därigenom undvika en katastrof.) Vad gäller läroboken så hoppar jag nog karskt över sidorna med redogörelser för pjäsernas gång och går rakt på avsnittet ”Några vinstställningar i mittspelet” på sidan 19.

På försättsbladet har min nye välgörare bland annat skrivit: ”Om man ändå platsade i landslaget”. Vad gäller min plats i veteranlandslaget bör påpekas att alla som är 60+ och medlem i en eller annan schackklubb i Sveriges SF är välkomna i det landslaget. Där finns ingen Erik Hamrén som rynkar pannan utan en Sven-Olof Andersson som står med öppen famn. För dem som har åldern inne och är morgonpigga kan jag verkligen rekommendera spel i de internationella veteranmästerskapen. Du hamnar i ett jättetrevligt gäng. Observera ordet ”morgonpigga” för det är dessvärre relevant i sammanhanget. Min plan var att ställa upp i veteranernas individuella EM i Kaunas i augusti (länk under Kommande schackevenemang i d.o.h.), men när jag upptäckte att det i likhet med i Roganska Slatina är rondstart klockan 10 så bestämde jag mig genast för att avstå. Jag spelar tusen gånger hellre på eftermiddagarna eller kvällarna. Favoritklockslag för rondstart: klockan 14. Jag har siktat in mig på ett par turneringar framöver med ett humant spelschema. De turneringarna är för övrigt i stor majoritet.

Vad gäller spel i landslag kan jag också rekommendera alla att pröva på korrschack. Där finns inte ens någon åldersbegränsning. Bli medlem i SSKK, betala 490 kronor (juniorer 245 kronor) till SSKK:s plusgiro 52052-8, och ställ upp i någon av vänskapslandskamperna! Du spelar då två partier, ett vitt och ett svart, mot samme motståndare. En lagom dos. Det hela försiggår i regel på en server, bekvämt och lärorikt. Här en instruktionsfilm. Som medlem får du också fyra nummer årligen av medlemstidskriften Korrschack (bilden ovan) där jag är redaktör. I senaste numret handlar det mycket om just vänskapslandskamperna. Bland de många läckra partierna finns en partiställning där det dessvärre saknas en pjäs. Det får bli en rättelse i nästa nummer. Eftersom de flesta av Korrschacks läsare förmodligen också besöker den här bloggen, så kan jag redan här ge den korrekta ställningen:

Ludvig Sandström, Sverige - Michail Beglij, Ukraina
Vit drar


Springaren på h3 saknas i Korrschack nr 1/2012. Vad som hände i partifortsättningen står att läsa i tidskriften på sidan 13. Och för dem som absolut inte under några förhållanden har råd att lösa medlemsavgiften och kolla själva återges hela partiet här.

* * * * *

Igår visade jag en ställning från Emanuel Bergs Bundesligaparti mot Robert Kempinski. Om du vill se hela partiet och därtill kommenterat av Emanuel själv så finns det här på den blogg som har skapats med anledning av Deltalift Open, som genomförs den 17-19 maj på Hotel Tylösand. Det är alltså en ny spelplats för turneringen och Emanuel finns med på deltagarlistan.