tisdag 28 februari 2012

Kaféschack i Amsterdam

Engelsmannen Mark Hebden leder Bataviaturneringen efter fem ronder. Foto: batavia1920.nl

Kaféschack behöver ju inte nödvändigtvis betyda kaféschack, om du förstår vad jag menar. Kaféschack förknippas ju mest med fria partier, men den som besöker Café Batavia i Amsterdam den här veckan kan ansluta sig till åskådarna till den GM-turnering som nu avverkat fem ronder. I morgon är det fridag och sedan återstår fyra ronder. Mark Hebden leder på 4 poäng. En småputtrig kombination från dagens rond:

Robin van Kampen – Richard Vedder
Vit drar



22.Txf6! gxf6 23.Se4
Poängen. Springaren på c6 hänger löst.
23...Se5 24.Sxc5 uppg.

Du har alla nödvändiga länkar i d.o.h.

* * * * *

Eftermiddagen ägnades åt forskning på universitetsbiblioteket i Lund. Bokprojektet. Jag behöver väl inte säga mer. Dessförinnan lunch med Ulf Andersson, Calle Erlandsson, Gunnar Finnlaugsson, Nils Grandelius, Jesper Hall och Hans Tikkanen. Skomakarlåda och schack. Husmanskost och husmanskost, om du förstår vad jag menar. Och jag har lovat mig själv att boken ska bli klar i år.