tisdag 6 december 2011

En fråga om förberedelser

Philidor laddar upp. Foto: LG

Hur tycker du att man bör förbereda sig timmen före ett parti? Här får du tre alternativ att välja mellan:

a) En stärkande promenad.
b) Motståndarprepp med genomgång av hans eller hennes bidrag till partibaserna.
c) Sprängd och confiterad poussin (spädkyckling) med rostad svamp, glaserade svartrötter och svartrotschips.

För mig är valet enkelt, särskilt om matchen spelas på Skovshoved Hotel vid kusten norr om Köpenhamn och Frank Svärd finns vid spisen i hotellrestaurangen. Som jag tidigare nämnt har Svärd och hans team fått ett Michelin-omnämnande, Bib Gourmand.

Jag fick en inbjudan att på nära håll studera hur nybildade klubben Philidor i 1. række, gruppe 1 i Köpenhamn laddade upp inför gårdagens hemmamatch mot Gladsaxe på Skovshoved Hotel. Jag åkte Öresundståget till Klampenborg tillsammans med lagets förstabordsspelare Nils Grandelius och på stationen blev vi hämtade av Jan Andersen. Därigenom blev det ingenting med a) och eftersom b) förmodligen redan var avklarat gick vi direkt på c). Här den danska version som köksmästare Frank hade vänligheten att plita ner på en lapp när jag gick in i köket och tackade för maten: ”Sprængt og confiteret poussin med ristede svampe, glacerede skorzonerrødder og -chips.” Ren poesi. Spelarna höll sig till mineralvatten medan jag som åskådare och din rapportör – jag är starkt betänkt på att åter etablera mig i den rollen och tills vidare inte blanda mig i spelet – kunde unna mig ett glas Chardonnay.

Sedan blev det match och ingen i laget kunde skylla eventuella förluster på dåliga förberedelser. När Philidor uppträder i den här serien är det bara en fråga om hur stora segersiffrorna ska bli, men den här gången började det illa med en nolla. Nils ordnade utjämning och sedan rasslade Philidors poäng in hyfsat bra. Till slut skrevs segersiffrorna till 5,5-2,5.

Det var skoj att se gamla stötar i aktion. Där satt Svend Hamann och Mogens Moe som har spelat i danska OS-laget tre respektive två gånger. Då talar vi 60- och 70-talet.

Jan Andersen har lagt ribban högt för Philidor:
Vi spiller i 1. række, men vil formentlig allerede til næste år have det stærkeste hold ikke bare i Danmark men formentlig i hele Norden. Vores ambition er at vinde skakligaen her i DK samt en top 3 placering i Europa Cup for klubhold så hurtigt det tidsmæssigt er muligt.
Förhoppningen är att få dispens och hoppa över en och annan division på vägen uppåt. Med sådana förberedelser kan det nog gå hur långt som helst.

Gladsaxes Erik Pedersen mot Philidors Nils Grandelius på bord 1. Foto: LG