söndag 27 november 2011

Grannen Stellans triumf

Stellan Brynell segrade i Malta Open. Foto: Per Ahlström

När grannen Stellan och jag så småningom kommer till flygplatsen i Valletta kan det uppstå invägningsproblem. Det är möjligt att Stellans bagage har blivit för tungt. Det är den stora vinnarpokalen som ställer till det. Han blev ensam förstapristagare. Den kvartett som kunde ha konkurrerat om förstapriset i slutronden tog något överraskande två snabba remier i sina inbördes möten. Kvar satt Stellan på bord 3 med Jens Kristiansen mittemot. Det gick som det gick.

Igår kväll bjöd Stellan på segermiddag på Bugibbas förmodligen bästa fiskrestaurang. Till firrarna drack vi ett utsökt maltesiskt Chardonnay. När jag bad honom att kommentera sitt mest intressanta parti blev det detta från andra ronden:

Stellan Brynell - Lars Grahn
Holländskt (A 96)
1.d4 f5
Som väntat. Lasse spelar ju efter Simon Williams bok om Holländskt, som han har lånat av mig.
2.g3 e6 3.Lg2 Sf6 4.Sf3 Le7 5.0-0 0-0 6.c4 d6 7.Sc3 Se4
Williams rekommendation. Jag har själv testat den med svart men kommit i problem varje gång. I förberedelserna gjorde jag det enda rätta och kollade i Avrukhs spelöppningsbibel för att få det rätta motmedlet.
8.Sxe4 fxe4 9.Sd2 d5 10.f3


(Stellans Chessbase-program visar dessvärre irriterande pilar. LG) Detta är metoden enligt Avrukh. Vit öppnar spelet när han är lite bättre utvecklad, och får dessutom en lite bättre bondestruktur.
10...exf3 11.Sxf3 Sc6 12.b3 a5
Detta fanns inte med i mina förberedelser. Avrukhs variant gick vidare med 12...Lf6 13.La3 och vit får en liten men klar fördel.
13.Lf4 Ld7
Här tyckte jag att 13...a4 var den logiska fortsättningen. Varför gjorde man annars 12...a5? (Därför att jag ville spela a5-a4 om tornet lämnade a1. LG)
14.Dd2 Le8 15.Sg5
Här valde jag länge mellan partidraget och 15.Lh3. Jag kom aldrig fram till vilket av dragen som var bäst (kanske lika bra?), så till sist fick jag helt enkelt bara välja ett av dem.
15...Sxd4?!


Uppfinningsrikt, men nog inte så bra. Ställningen som jag hade haft problem att bedöma var den efter 15...Lxg5 16.Lxg5 Txf1+ 17.Txf1 Dd7. Vit står naturligtvis lite bättre, men jag var osäker på om det var tillräckligt för att pressa ner svart. Får han göra Lg6 och Tf8 är det inget större fel på hans ställning.
16.cxd5!
Starkt. Plötsligt fungerar ingenting för svart.
16...e5 17.Lxe5 Sxe2+ 18.Dxe2 Lxg5 19.Dc4
Bra nog, men ännu bättre var 19.Txf8+ Kxf8 20.Tf1+ Lf6 21.Db2 som jag också tänkte på.
19...Tc8?


Förlorar direkt. Enda chansen var att ge c-bonden med 19...Lf7.
20.d6+ Lf7 21.Txf7 Txf7 22.Tf1 Lf6 23.Lxf6 gxf6 24.Ld5 cxd6 25.Lxf7+ Kg7 26.De6 Db6+ 27.Tf2 Tc1+ 28.Kg2 Dd4 29.Lh5 uppg.
(Partikommentarer av turneringsvinnaren)

Den förlusten kom jag över med lätthet till skillnad från den jag råkade ut för dagen därpå när jag sjabblade bort en vinstställning på ett rätt upprörande sätt. Sedan gick det mesta snett. Det var uppriktigt sagt inte skoj att spela schack. Min turnering kan sammanfattas med en ställning från näst sista ronden. Jag hade svart och efter 1.d4 f5 2.Sc3 d5 3.Dd3 e6 4.f3 gillrade jag en liten fälla med 4...Sc6, ungefär som när jag spelar blixt med kompisarna Fredrik Ekelund och Göran Adamson. Det krävs nog mer för att lura dem, men här fungerade det. Motståndaren fruktade Sb4 och efter 5.a3? Dh4+ 6.g3 Dxd4 hade jag alltså fått en centrumbonde kostnadsfritt.


Att sedan inte vinna detta parti var faktiskt ganska deprimerande. Det spelades dubbelrond sista dagen och när jag anlände till spellokalen kvart över tre för att kolla lottningen - övriga dagar var det rondstart klockan fem - var spelet i full gång. Min första tanke var att jag befann mig i en dröm, sedan fick jag syn på en livs levande Jens Kristiansen och frågade hur länge ronden hade pågått. "En kvart" var svaret. Det var ingen nolltolerans, det var tillåtet att anlända en halvtimme efter rondstart. Med tanke på hur det partiet utvecklades hade det varit bättre om jag hade anlänt klockan fem.

Det roar mig att vara schackåskådare och det tänker jag återgå till det närmaste halvåret. När min dator försvann/stals i Malmö vid avresan försvann också min spelöppningsfil. Det var det minst värdefulla på datorn. Det finns andra filer och bilder som jag saknar tusen gånger mer.