lördag 4 juni 2011

Veteranturneringen i Täby – del 4

Toppborden i dagens rond. Juan Bellon (som spelade mot Boris Goberman) närmast kameran och på andra bordet Iivo Nei mot Viktor Kuprejtjik. Båda partierna slutade remi och Juan är fortfarande i ensam ledning. Foto: Hans Svedbark

Det tjänar väl ingenting att gråta, förmodar jag. Snyft. Det kändes som om jag hade bra koll på partiet mot Sergej Birjukov i nästan fyra timmar. Sedan kom den grymma tidsnöden. En glad tillställning förvandlades till ett ödesdrama. Jag ville så hemskt gärna vinna det partiet. Då kunde jag ha sagt att mitt schackligt mest givande parti i SCT:s internationella veteranturnering var ett vinstparti. Hoppas att det finns någon därute som känner medlidande.

Lars Grahn – Sergej Birjukov
Vit drar



Det kändes som om jag hade partiet under kontroll från första draget och nu var det skördetid. Men ”tvåtimmarsblixt” är en grym spelform och nu hade jag bara ett par minuter kvar för resten av partiet. Jag räknade på 53.g8D a1D 54.Tb7+ Ka4 55.Da8+ Sa5 men kunde inte finna någon matt. I hastigheten upptäckte jag inte 56.Dxa5+! Kxa5 57.Ta7+ och svart kan ge upp. Det hade varit ett lämpligt slut på föreställningen.
53.Tf1 Se7 54.Sf6
Som Harry Schüssler påpekade i efteranalysen var det inte någon brådska med det draget – och då talar vi inte sekunder. Efter 54.Ta1 Ta4 55.Kc2 är det bara att hämta a-bonden.
54...Ta4 55.Ta1


55...Ta8
Efter 55...Kb4 blir det lite besvärligare att finna vinsten, men den finns efter 56.g8D Sxg8 57.Sxg8 Kb3 58.Sf6 Kb2 59.Txa2+! Kxa2 60.g6 Ta7 61.Sh5 o.s.v.
56.Kc3 Ta3+ 57.Kb2 Txe3


58.Txa2??
Otroligt hemskt. Efter 58.Kxa2 eller 58.Tg1 är det lätt vinst. Det är väl begripligt att jag var gråtfärdig när jag såg vad jag hade ställt till med efter allt slit?
58...Te2+ 59.Kb3 Te3+ 60.Kb2 Te2+ 61.Kb3 remi

Bosse Ländin, jag, Knut Ahnlund och Albins motgambit. Foto: Hans Svedbark

Efter partiet åkte Bosse Ländin, Hasse Svedbark och jag iväg och besökte Knut Ahnlund. Det var ett kärt återseende. När jag översatte Bent Larsens artiklar i Schacknytt från danska till svenska på 1970-talet, så var det Knut som korrekturläste. Han var en av mina språklärare. När vi senast träffades hemma hos honom – Hasse säger att det var 1974 - var det blixtschack och bordtennis natten lång. Nu är han 88 och har fällt ihop bordtennisbordet.

Det har stormat en del kring Knuts förhållande till Svenska Akademien. Han har inte beviljats utträde, sådana är stadgarna. I fjol skrev Knut en artikel i Axess nr 8 där han berättade om spelet bakom kulisserna på denna institution. Artikelrubriken säger det mesta: ”Fången i hemlighuset”.

Knut Ahnlund spelar med sitt schackprogram. Foto: Hans Svedbark