tisdag 28 december 2010

På Rosenvængets Allé

Bo Garner Christensen mot Julia Almer i Öbros nyårsturnering. Foto: LG

Listan över direktsändningar i den oumbärliga högerspalten liknar nu en tv-tablå. För egen del valde jag att följa första ronden i Öbros nyårsturnering på plats i Köpenhamn. Spellokalen ligger på Rosenvængets Allé. På denna gata bodde också Bent Larsen och hans dåvarande fru Lizzie innan de flyttade till Las Palmas. Jag besökte dem ibland och kan nu förvånas över att medlemmar i Öbro inte vet att Big Bent bodde på denna gata. Nåväl, det var ju för drygt trettio år sen.

När jag före ronden stod och språkade med svenske Jonny kom Per Andreasen fram och berömde bloggen och berättade att det är hans startsida. Det gjorde mig mycket glad, liksom när Tiger kom fram under Malmö Open och förklarade att det är en blogg i världsklass - med tillägget att konkurrensen inte är mördande. Sant. Det uppskattas tydligen att jag skriver på ett personligt sätt och det glädjer mig eftersom jag inte kan skriva på något annat sätt. Andra får ägna sig åt att kopiera det som redan finns på turneringshemsidorna.

I första ronden mötte övre hälften den undre och resultatet blev 32-0. Professor Arpad Elo: ”Vad var det jag sa!?” Julia Almer mötte sluggern Bo Garner Christensen, sänkte garden och knockades:

Bo Garner Christensen – Julia Almer
Spanskt (C 84)
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 a6 4.La4 Sf6 5.d4 exd4 6.0–0 Le7 7.Te1 0–0 8.e5 Sd5 9.c3 Sb6 10.Lc2 d6 11.Lf4 dxe5 12.Sxe5 Sxe5 13.Lxe5 Lf6 14.cxd4 Le6 15.Sc3


Efter avbyte på e5 är svart med i matchen. I stället kommer ett till synes naturligt men i själva verket ödesdigert drag.
15...Sd5? 16.Sxd5 Lxd5
Efter 16...Lxe5 17.Txe5 Lxd5 18.Lxh7+ Kxh7 19.Dh5+ Kg8 20.Txd5 har vit vunnit en bonde.
17.Lxf6 Dxf6
Eller 17...gxf6 18.Dg4+ Kh8 19.Df5 med matt.
18.Dh5 g6 19.Dxd5 Tad8 20.De5
och svart kapitulerade efter ytterligare några drag.

Det finns alltså två svenska spelare i turneringen: Jonny Hector och Julia Almer. Båda bor i Danmark. Julia studerar i Odense.

* * * * *

Ulf Andersson är kommentator under Rilton Cup. Foto: Lennarth Eriksson

Som André Nilsson har rapporterat på schack.se blev det en och annan överraskning i första ronden i Rilton Cup. Det finns anledning att återkomma till det när partifilen föreligger.

Nu är det hög tid att knyta sig. Så vitt jag vet har Kim Larsen inte spelat in nån låt om Rosenvængets Allé så det får bli en om Langebro i stället. Gonatt.