lördag 18 december 2010

Koneru utslagen ur dam-VM

Efter två remier väntar särspel för Zhao Xue och Ruan Lufei i dam-VM. Foto: wwcc2010.tsf.org.tr

Efter att ha vunnit första semifinalpartiet mot Humpy Koneru var det tydligen inte aktuellt för Hou Yifan att spela en smula försiktigt som svart i andra partiet. Yifan offrade bönder och satsade på ett kungsangrepp. Koneru lyckades parera angreppet men efter en avveckling blev det ett dubbelt tornslutspel där hon inte hade några reella vinstchanser. Koneru försökte några drag men när hon började stå dåligt bjöd hon remi. Det var alltså den halvan som Yifan behövde för att kvalificera sig till den VM-final som börjar på måndag. I den andra semifinalen väntar ett särspel mellan Zhao Xue och Ruan Lufei.

Videoklipp om dam-VM från Europe Echecs.
Samtliga partier från dam-VM genomspelbara.

Pia Cramling har skrivit om sitt VM-äventyr på sin blogg:
Dam-VM spelas i Hatay, Turkiet. Det är en knockout tävling med 64 spelare (från början) men efter varje match får hälften av spelarna åka hem. Trist kanske man kan tycka men jag gillar spelformen, som är utomordentligt publikvänlig och nervpirrande även för oss spelare inblandade. Den här gången blev mitt VM-äventyr tyvärr så kort man kunde tänka sig eftersom jag förlorade redan första matchen mot Yildiz från Turkiet.

Trots att jag stod på vinst i många lägen i första partiet mynnade det till slut ut i remi. I det andra partiet trodde jag att vi hade nått tidskontrollen vid 40 drag och lät tiden gå ut. Men vi hade bara gjort 39 drag och därmed förlorade jag på tid, vilket kändes hemskt onödigt. Dessutom hade jag fått fördel i slutställningen med det drag jag planerade att göra, men tänkte göra i lugn och ro efter tidskontrollen.

Här finns fortsättningen på artikeln.