lördag 21 augusti 2010

Junioren har blivit stor

Marie Sebag i Ulan Bator. Foto denna och nästa bild: ulaanbaatar2010.fide.com

När jag skulle arrangera Malmö Masters på Stadsbiblioteket i Malmö 2003 ansträngde jag mig lite extra för att få med sextonåriga fransyskan Marie Sebag, som då var en av världens bästa flickjuniorer. Jag jobbade nästan lika hårt på det som när jag ville ha med dåvarande juniorvärldsmästaren Yasser Seirawan i Schacknytts jubileumsturnering 1989. Det gäller att ha en intressant inbjudningslista för att ordna en bra fest.

Marie kom till Malmö och när Fredrik Ekelund gjorde det symboliska förstadraget – det kändes rätt att låta en författare göra det eftersom vi befann oss på ett bibliotek – så var det vid hennes bräde. Stor bild i Sydsvenskan dagen efter. En leende Marie. Ändå är det inte den bilden som har etsat sig fast i mitt minne när jag tänker tillbaka på hennes deltagande i Malmö Masters. Det är hennes sorti efter partiet mot Stellan Brynell. Hon avböjde ett remianbud och förlorade. Marie lämnade biblioteket gråtande och hennes mamma försökte trösta henne. Det kändes ledsamt även för mig, men ingen skugga över grannen Stellan. Det bidrar säkert till att jag önskar Marie allt väl när hon nu spelar på hög nivå.

Marie Sebag är numera stormästare och rankad på tionde plats bland all världens kvinnor. (Pia Cramling återfinns på tolfte plats.) Hon deltog nyligen i damernas GP-turnering i Ulan Bator utan framgång. Och det kunde ha gått en halv poäng sämre om hennes motståndare i sista ronden hade tagit bättre vara på sina chanser:

Zhao Xue – Marie Sebag
Vit drar



47.Tf7+? Lxf7 48.Dxf7+ Kh8 49.Lf6+ Txf6 50.Dxf6+ Kh7 51.Df7+ Kh8 remi
Bättre var 47.De7+ Kh8 48.Tf8+ Lg8 49.Txg8+! Kxg8 50.Le6+ Txe6 51.Dxe6+ Kf8 52.Le7+ Kg7 53.Lf6+ Kf8 54.De7+ Kg8 55.Dg7 matt.