onsdag 18 augusti 2010

Historisk futevolei-turnering

Bakom Malmö gamla idrottsplats i söndags. Aage Radmann och Fredrik Ekelund närmast kameran. Foto: LG

Vännen Fredrik undrade vid något tillfälle om jag hade lust att vara med och spela futevolei (engelska: footvolley), en blandning av volley- och fotboll. Det är något som han har plockat med hem efter att ha sett det utövas på Copacabana. Att jag över huvud taget tillfrågades känns oerhört smickrande. Min korta fotbollskarriär i Grönby IF ligger trots allt femtio år tillbaka i tiden. Det blev visserligen senare i livet ett antal korpmatcher med Fältets herrar och några till med SK Tidsnöd i MSF Trophy, men att spela futevolei kräver en teknik som jag aldrig har haft.

Det skrevs historia på beachvolleyplanerna bakom gamla idrottsplatsen i Malmö i söndags med Sveriges första futevolei-turnering. Jag var där och kollade och förundrades. Du kan läsa mer om turneringen på Sydsvenskans nättidning. Det var ett klubbmästerskap för Malmö FVC, en förening ansluten till Svenska Fotbollsförbundet. Har du tekniken? Intresserad? Här finns kontaktadress till Malmö FVC.

* * * * *

Senast jag skrev om arvsstriden kring Bobby Fischer handlade det om att det skulle tas ett dna-prov. Det är gjort och det avslöjar att Jinky Young inte är Fischers biologiska dotter. Det kan du läsa mer om på Sydsvenskans nättidning. Oklart vad som blir nästa drag i arvsstriden.