torsdag 27 maj 2010

Två premiärer och lärdomarna

Två dagar och två premiärer på tekniska nyheter (TN) här på bloggen. Den första gick helt okej och den andra – tja, nja.

Coveritlive. Inga problem med det tekniska. Lärdomen är att jag gott kan ha ett litet lager med förberedda texter, bilder och eventuellt videos. Simultanförmågan sattes på svåra prov. Jag ville snacka med folk samtidigt som jag skrev inlägg och la in bloggbesökarnas kommentarer. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag anslöt mig till ett litet sällskap och en av stormästarna yttrade: ”Okej, nu får vi börja snacka om vädret.” Men jag är ju världens snällaste bloggare.

Bambuser. Problem med tekniken. Vet inte varför jag inte fick i gång ljudet inledningsvis. Jag fick ta till universalreceptet, omstart, och sedan kom ljudet. Nej, Stellan är inte smal och fälten på demobrädena är egentligen kvadratiska. Torsdag förmiddag hoppas jag att filmaren Pelle är på kontoret och kan hjälpa mig med inställningarna. Dessutom tänker jag placera kameran längre bak i kommentatorrummet nästa rond. Eftersom mikrofonen är inbyggd i min Canon Legria ville jag stå så nära Stellan som möjligt med maximal vidvinkel, men det var inte lyckat. Av Pelle har jag lärt mig att det som framför allt skiljer min amatörkamera från hans proffskamera är ljudet. Rond 2 börjar klockan 14 och då hoppas jag på en bättre sändning.

Gonatt.