onsdag 13 januari 2010

Hälsning från Barbados

Hm, undrar om det möjligen finns nån lämplig bostad på Barbados. Det låter väl som ett intressant alternativ till västra Malmö? Bengt Hammar kommer med en varm hälsning därifrån:
Weekenden den nionde och tionde januari spelades Barbados Rapid Chess Championship (25-minuterspartier) i sju ronder schweitzer, tyvärr i frånvaro av fyra av de tio högst rankade spelarna här. Jag hade bra flyt, och ett par grova bortsättningar från min sida kvitterades artigt av snälla motståndare, så prislistan blev: 1. B Hammar 6,5; 2. P Corbin 5; 3. D Warner 5 poäng, sedan jag i sista ronden spelat en safetyremi mot en lågrankad junior. Mot en annan av de ganska lovande juniorerna hade jag nöjet att få in denna lilla välkända miniatyr: 1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 a6 7.Lg5 Sbd7 8.Lc4 e6 9.0-0 b5? 10.Lxe6 fxe6 11.Sxe6 Db6 12.Sd5 Sxd5 13.Dxd5 Lb7


14.Sc7+ Dxc7 15.De6+ Le7 16.Dxe7 matt.

Som synes behövs mer teoriundervisning här på ön, så jag fortsätter mina Chess Workshops på lördagarna. Ett av målen är att vi ska komma bättre än etthundrafemtionde nation vid OS i Sibirien!

Bästa hälsningar från paradisön, som har 28+ i vattnet!

Bengt Hammar