onsdag 21 oktober 2009

Ratade kombinationsövningar

I dag har jag ägnat ett par timmar åt att finna en lämplig kombinationsövning till Fredagsdraget i Sydsvenskan. Här redogjorde jag för vad jag är ute efter. Och jag fann vad jag sökte. Nedan två ställningar som jag har ratat. Vit är vid draget i båda fallen. Det första exemplet skulle kunna fungera men det andra är för krångligt. I en bivariant får vit nöja sig med en merbonde. Jag vill ha något mera påtagligt.

Varsågoda och försök, lösningarna kommer längre ner i inlägget. Undvik tjuvtittning och datorsupport!




Det övre exemplet är hämtat från Bundesligapartiet Tomi Nybäck–Ulf von Herman utkämpat i lördags. Andra exemplet är från partiet Daniil Lintchevski–Iulia Gromova från pågående Tjigorins minnesturnering i Sankt Petersburg. Daniil är en av alla dessa ryska juniorer som redan sitter med en GM-titel.

Lösningar: I första exemplet är 20.Dxh5! det mest rätlinjiga. Det fick von Herman att genast ge upp. Det andra exemplet har ett vackert inledningsdrag men kräver för mycket analyser. Där följde 23.Td6! Lxd6 (23…Da4 24.Se5 ger vit fördel, t.ex. 24…Sf6 25.Sxf7 De4+ 26.Dxe4 Sxe4 27.Txd8+ Lxd8 28.Lxg7 med merbonde eller 24…Lxd6 25.cxd6 Kb8 26.d7 Tg8 27.b3 Da3 28.Dxh5 och vit vinner.) 24.cxd6 Dd5 (Eller 24…Kb8 25.Le5 Dd7 26.Tc7.) 25.Le5+ uppg.

I morgon startar Junior-VM i Puerto Madryn och Lag-EM i Novi Sad, båda mästerskapen utan svenskt deltagande. Du kommer att finna de nödvändiga länkarna i vänsterspalten. Tipsa gärna om kombinationsövningar därifrån.