onsdag 28 oktober 2009

Onsdagslunchen

Det har blivit lite av en tradition att äta onsdagslunch med schackvänner. Normalt gynnar vi restaurangerna i Malmö, men i dag bar det i väg till Lund. Det är alltid speciellt när det kommer en hedersgäst från Arboga. Runt bordet satt Ulf Andersson, Stellan Brynell, Calle Erlandsson, Nils Grandelius, Axel Smith och jag.

För en person intresserad av schackhistoria är det en ynnest att få sitta sidan om Ulf och lyssna. Vid förra lunchen i Lund för ett antal månader sedan berättade han om sitt möte med Bobby Fischer i Siegen 1970. Då spelade de sitt tidningsparti för Expressen. Det samtalet har jag skrivit ut och lagt på en lagerhylla.

I dag ville jag veta mer om Ulfs engagemang på Kuba i mitten av 1970-talet. Jag kände ju till att han varit där ett år som tränare, men visste inte mycket mer än det. I dag fick jag hela historien. Det berättar jag mer om i Helgguiden på fredag.

Nu måste jag koncentrera mig på att skriva en fredagsspalt till Sydsvenskan. Den brukar jag leverera på onsdagskvällarna och korrekturläsa på torsdag middag. Det hade varit skoj att ta med Magnus Wahlboms andra vinst vid veteran-VM men det blev alldeles för enkelt. Se själv under ”Direktsändningar” i vänsterspalten. Jag får finna en godbit någon annanstans. Det ordnar sig alltid.