måndag 26 oktober 2009

Bilden berättar - bild 17


County Hall i London 1982. Foto: Lars Grahn


Bilden togs under en turnering i London 1982. På första bänkraden i kongresshallen – före eller efter en rond, jag minns inte längre – satt en energisk Ulf Andersson och en trött Boris Spassky. Mitt omedelbara intryck var att de befann sig i två olika världar. Jag var inte tillräckligt nära för att höra något, men gissade att Ulf hade upptäckt en intressant variant medan Boris tankar tycktes vandra i andra banor fjärran från schackbrädet.

Jag kastade upp kameran och knäppte. Det gällde att fånga ögonblicket och det fanns inte tid att ställa in skärpan. Nu är det lyckligtvis så att motivet ofta är viktigare än skärpan.

När jag hade tagit fram bilden i mörkrummet var det någonting som saknades. Då gjorde jag något som jag inte gjort förr eller senare: jag kompletterade med en prat- och en tankebubbla. Schackdragen kopierade jag från någon Informator och kartan över vindistrikten kom från Systembolagets katalog. Jag placerade alltså vällevnadsmannen Boris praktiskt taget med ett vinglas i handen. Om du klickar på bilden blir den större och då går det att urskilja schackdrag och namnen på vindistrikten.

Bilden placerade jag på Schacknytts omslag och den väckte sedan uppmärksamhet här och var, till exempel i Schaakbulletin, den holländska föregångaren till New In Chess Magazine. Den hamnade också på omslaget på en dansk bok om schackhumor – se nedan.

Vad gäller själva turneringen så delade Ulf förstaplatsen med Anatolij Karpov, medan en håglös Boris fick en mera blygsam placering.

Tilläggsinformation: Boris Spassky prenumererade inte själv på Schacknytt, men till min förvåning betalade han en prenumeration för Centrala Schackklubben i Moskva. Dumt nog löste jag in checken – det hade varit trevligt att ha den kvar som en souvenir. Dock har jag kvar prenumerationschecken från Viktor Kortchnoi. Ungefär en tredjedel av Schacknytts prenumeranter kom under 1980-talet från utlandet. Ett härligt erkännande.




"Bilden berättar" återkommer varje måndag.
”Talking Pictures” – every Monday.

Google Translate