måndag 20 juli 2009

Politiken Cup, andra speldagen

Söndag förmiddag och regnet hängde i luften. Strålande väder. Det innebar att jag med största sannolikhet skulle slippa trängningsbenägna pensionärer vid färjeläget i Helsingborg. Dessutom kunde jag i det sammanhanget glädjas åt den danska ”lukkeloven” som inskränker affärers öppettider på söndagar. Lagen var på min sida. Det var upplagt för en angenäm resa till Politiken Cup i Helsingör.

Till turneringar åker jag för att följa spelet, men ännu mer för att träffa gamla vänner och kolleger, snappa upp nyheter och få information om vad som är på gång. Det var med stor glädje som jag återsåg Jan Løfberg, huvudansvarig för texterna på Politiken Cups hemsida. Han var schackjournalist innan han fick fast jobb som sportjournalist på Berlingske Tidende. Jan var borta från schackvärlden under nästan tjugo år men nu är han alltså tillbaka. Det har blivit en del böcker under åren och fler är på gång. Han har numera ett eget förlag och sysslar med frilansjournalistik. Där satt vi på LO-skolan och fyllde i varandras minnesluckor och klarade ut vad som egentligen hände. Jan, kul att du är tillbaka.

Men visst, jag kollade även partier och följde Per Andreasens analyser i kommentatorsalen. Det är alltid skoj att komma till Politiken Cup och se proffsiga arrangörer i aktion.

Under söndagen hade Lucas Wickström ett hårt morgonpass i finrummet. På andra sidan brädet: topprankade ryssen Vladimir Malachov. På eftermiddagen fick Lucas chansen att återhämta sig. Han hade svart mot Mads Borup och hamnade i den här ställningen:


Lucas har just spelat Sd5-f6, och vad ska Mads göra på det? Ska han byta löpare eller behålla sin vitfältare? Mads tyckte väl att det fanns angreppspotential i den pjäsen, så han beslöt sig för att undvika avbytet. Ett oklokt val.
23.Ld3? Lxf3 24.uppg.
Just det, 24.gxf3 faller på 24…Se4+.