måndag 6 juli 2009

Lördagsrapport från Köpenhamn

Lördag förmiddag. Står och väntar på buss 31 till Centralen. Så kommer det fram en för mig okänd person som presenterar sig och tackar för att jag har börjat blogga igen. Det värmer i sommarvärmen.

Jag var åter på väg till Köpenhamn. Lätt packning: två pennor, ett kollegieblock, en bok (Canetti: Rösterna i Marrakesh), ett äpple (okänd sort), min lilla digitalkamera (inte den stora fina som jag lånar av Calle) och den danska plånboken. Jag håller mig med två plånböcker; en med svenska kronor och en med danska. Ingen av dem är särskilt tung.

Väl framme blir det improviserad lunch avrundad med søde danske jordbær. Det är lustigt: när midsommarstången är fälld och den danska S:t Hans-häxan bränd på bålet, så halveras priset på jordgubbarna. Det är som att köpa julgranspynt strax efter jul. Lunchen intar jag på ett av mina nya favoritställen i Köpenhamn, på trädäcket utanför Det Kongelige Teaters nya byggnad, Skuespilhuset, nere vid hamnen. Jag sätter mig i skuggan och njuter av Öresundsbrisen. Till vänster över vattnet ligger Operahuset och till höger har vi inloppet till Nyhavn. Några jazzälskande vänner kommer över i kväll och då tänker jag föreslå att vi släcker törsten här i stället för i Nyhavn.

Dags att bege mig till utekaféet på Kultorvet för ett skrivpass. Kollegieblocket är visserligen batterifritt och kraschar aldrig, men ibland önskar jag att jag hade en minidator ...

Du kan få bilderna på denna blogg i större format om du klickar på dem.

På hörnet av Skindergade och Jorcks passage (farligt nära Strøget, där jag ogärna sätter min fot) ligger Games, som prånglar ut olika spel. Däribland schackspel. Det finns inte någon schacklitteratur till salu i det lilla butiksutrymmet. Stället är knappast värt ett besök såvida du inte är i desperat behov att ett schackspel och är i närheten. Bilden finns med mest för att den passar in i bloggens huvudtema. En alibibild.

Högsäsong för jordgubbsälskare.

Nyhavn. Där talas det lika mycket svenska som danska.

Vy från min plats på trädäcket utanför Skuespilhuset.

Operahuset på andra sidan hamninloppet.

Restaurangen i Skuespilhuset har uteservering.

Jag sliter i mitt anletes svett medan andra har semester ...

Copenhagen Jazz Festival pågår för fullt - se länk i vänsterspalten under "Danmarksresan" - och en del spelningar är utomhus, som här vid Nyhavn.

Danska gruppen Zebrass uppträder med en underbart brölande sax. Saxofonistens kommentar strax före pausen: "Vi ska bara ner och pudra oss."

Akademikerjazz på Gråbrødre Torv. Alla smaker tillfredsställs.

I min föregående Köpenhamnsrapport gav jag min syn på säckpipor. Låt mig bara tillägga att jag föreslår samma inskränkningar för bruket av panflöjt.