onsdag 30 juli 2008

Värmeböljans konsekvenser

Från sjätte ronden i Politiken Cup lyfte jag fram en miniatyr, partiet Felix Klein-Dirk König. Det är dessvärre fel i partifilen och därigenom blev det också fel här. Nu har ett tillförlitligt vittne hört av sig med den korrekta versionen.

Hej Lars

Var lige inde på din blog - link fra politiken cup - den er jo intet mindre end fantastisk. Men har lige en kommentar til partiet Klein-König fra 6. runde. Partiet er gengivet forkert, det er nu ikke din skyld, men de folk som har tastet partiet ind under politiken cup. I partiet spillede hvid 2.d4 og ikke 2.f4 som fejlagtigt angivet. Men stadig et højst forbløffende parti. Sad selv ved brættet ved siden af, og både min modstander om jeg var dybt forundret over sorts spil.

Venlig hilsen
Peter Olsen
Det förändrar naturligtvis ett och annat, men 8…De7 förtjänar fortfarande två frågetecken.

Annars håller jag på att förgås i värmen. Snälla, ge mig åska och lite regn. Normalt levererar jag Söndagsdraget (en kombinationsövning) till Sydsvenskan varje onsdag, men idag går det trögt. Sommarvikarie Bo på redaktionen får ge sig till tåls. Möjligen levererar jag senare i kväll när temperaturen har kommit ner på en rimligare nivå. Även om hettan skulle tillta står jag fast vid mina principer för Söndagsdraget: en aktuell ställning - absolut inte något gammalt som redan är publicerat någon annanstans - som lämpar sig väl för majoriteten av läsarna (som inte är klubbspelare). Här en kandidat som ratades (vit drar):

Björn Gambäck – Agathaggelos Papadopoulos
Porto Carras den 22 juli 2008


”Problemet” är att det finns flera bra drag för vit, men Björn valde i alla fall det vackraste.
22.Tg5+! Kh8
Eller 22…fxg5 23.Dxg5+ Kh8 24.Df5 med snar matt.
23.Dc3 uppg.

För övrigt har jag svårt att få ihop en ekvation som innefattar schack, Grekland och juli. Jag är förvånad över att folk orkar lyfta schackpjäser i den grekiska hettan och dessutom placera dem på rätt fält. Björn Gambäck fick ihop 6 poäng på nio ronder i Porto Carras och slutade på elfte plats. 81 spelare ställde upp och 81 överlevde. Strongt.