torsdag 12 juni 2008

Sommarturneringar

SM i Växjö den 28 juni – 13 juli. Det ser ut som om sommarens SM kommer att locka fler spelare än fjolårets SM i Stockholm. Småstadsidyllen står sig gott mot storstadens förlustelser. För egen del har jag fått ett generöst erbjudande från SM-arrangörerna att besöka tävlingarna, men när jag slutar som TfS-redaktör den 30 juni känner jag ett stort behov av en schackfri semester. Det har dessvärre inte varit någonting av den varan under mina år med tidskriften. Men jag hoppas att alla andra styr kosan mot Växjö. Det finns förutsättningar för en schackfest i lummiga omgivningar.

Politiken Cup i Helsingör den 19-27 juli. När det gäller Politiken Cup så har jag väl snart använt alla upptänkliga superlativer. Vad mer kan jag säga? Ett genomprofessionellt evenemang. Jag tänker åka till Helsingör och njuta av atmosfären, och eftersom arrangören har lyft fram min blogg bland rekommenderade rapportörer, så känns det dubbelt skoj att berätta om vad som händer däruppe i Hamlets gamla hemtrakter. Startfältet går inte av för hackor. Bland tjugofem stormästare finns en svensk kvartett som ibland spelar med i danska Skakligaen: Emanuel Berg, Jonny Hector, Tiger Hillarp Persson och Stellan Brynell.

Lars Bech Hansen, huvudansvarig för Politiken Cup, skriver och berättar att även Torkil Nielsen och hans söner spelar med i Helsingör. Just det, det var den fotbollshistoriske schackspelaren som jag skrev om här och i senaste helgguiden. Än så länge ser jag bara tio svenskar på deltagarlistan. Det borde vara mångdubbelt fler.

Baltic Sea Cup i Rønne den 29 juli – 6 augusti. Europamästaren Sergei Tiviakov har tydligen tänkt sig att tillbringa sommaren i Danmark. Efter Politiken Cup drar han vidare till Baltic Sea Cup på den underbara sommarön Bornholm. Som jag tidigare har påpekat här, så finns det få andra platser där jag kan tänka mig att avnjuta rökt sill. Och om man kan kombinera intaget av dessa delikatesser med lite schack, så mycket bättre. Det finns ett dussin stormästare bland de anmälda.

Arctic Chess Challenge i Tromsø den 2-10 augusti. Sven Wisløff Nilssen meddelar att han också skulle vilja ha fler svenska spelare i denna turnering. Av de 73 hittills anmälda kommer tre från Sverige. Schackfamiljen Carlsen kommer att vara representerad, men det är väl tveksamt om Magnus ställer upp. Det gjorde han ändå i fjol och i förrfjol. Här kan du läsa mer om fjolårets turnering. För övrigt, om du är intresserad av Magnus framfart i den pågående Forosturneringen så rekommenderar jag livligt att kolla Svens, alias Sjakkfantomets, utmärkta blogg.