torsdag 24 april 2008

Fotbollskrock och Granby

Fredrik Ekelund drar en gubbe och gör 1-0 till Galleri 21. Foto: LG

Det blev uppenbarligen en krock i schemaläggningen. Galleri 21 spelade match mot Les Grands på en av grusplanerna bakom Malmö IP samma kväll som Barcelona mötte Manchester United på Camp Nou. Den förra matchen spelades i Malmökorpen division 1, ideella föreningar, den senare var en semifinalmatch i Champions League. Det är i sådana här lägen jag skulle önska att Malmökorpen kunde skriva ett officiellt brev till UEFA och be dem att skjuta på sin match. Förmodligen hade UEFA rent formellt varit tvungen att besvara denna propå – självfallet med ett negativt svar – och sedan kunde man ordna en utställning på Galleri 21 med brev av det slaget.

Jag skulle kunna bidra med ett myndighetsbrev från London. Saken är den att en gång i tiden tröttnade jag på att ha det traditionella möblemanget i mitt stora vardagsrum på Östergårdsgatan. Jag kastade ut möblerna och byggde i stället en by till mina barn, Granby. Den bestod av ett halvdussin träkåkar med en höjd på cirka två meter. Där fanns Lisagalleriet, Moas diversehandel o.s.v. Granby var under några år populärare en kvarterets lekplats. Jag hade väl tänkt mig att jag skulle bli någon slags ledare för byrådet, men barnen ville annorlunda. Det infördes en väl fungerande anarki i Granby.

Jag skickade ett brev till Greater London Council och föreslog ett kulturutbyte mellan Granby och London. Kulturinstitutioner som fördes på tal i mitt formella brev var Granby Kasperteater och Royal Shakespeare Company. I svarsbrevet förklarades artigt att det hade varit en omorganisation av kulturlivet i London, att Greater London Council hade upphört och ersatts av en annan organisation. I det läget beslöt jag mig för att inte gå vidare. Mer om Granby vid ett senare tillfälle.

Tillbaka till fotbollen efter denna lilla utvikning: Jag såg första halvlek i den förra matchen, andra halvlek i den senare. Dessemellan kollade jag på Sigemanturneringen. Underhållningsvärdet i de båda fotbollsmatcherna kan nog gå på ett ut. Att se United spela snålt känns som ett gigantiskt slöseri med talang. Att se vännen Fredrik Ekelund smyga bakom Les Grands backlinje – offside finns inte i korpfotbollen – kändes däremot som ett optimalt utnyttjande av resurserna. Fredrik ordnade ett hat trick och Galleri 21 vann med 6-3. Det låter väl som en vinstformel även i Sigemanturneringen? Eller krävs det 7-2 på de nio ronderna?