lördag 1 september 2007

Fredag kväll i Köpenhamn

Fredag kväll, Kulturhuset Islands Brygge, Köpenhamn. Konsert med Franka Abrahamsen och hennes band. Franka är singer songwriter och har tilldelats Danish Music Awards för sina album ”Reflexions of life” och ”For those who care”. Det bjöds på stämningsfull musik, mest från hennes senaste album ”Second Thoughts”, med texter som bottnar i egna erfarenheter. Bräcklig kärlek, allvar och lekfullhet, utrymme för improvisationer. Det blev ett komprimerat program; bakom scenen väntade amerikanska gruppen The Mammals på att få ta över.

Det började med en punktering. Skitsur återvände jag till cykelstället på gården. Där satt ett ungt danskt par, nyinflyttat, som jag inte hade sett förut. Franka och Rune beklagade punkteringen. Vi slog oss i slang och där blev jag sittande hela kvällen. Det var ett gott vitt boxvin. När vi bröt upp efter några timmar hade jag glömt punkteringen. Det blev en jättefin kväll. En osedvanligt lyckad punktering.

När jag förklarade att jag bara kände till en annan person som bar hennes namn, italienskan Franca Rame (som jag såg uppträda på Riverside Studios i London 1982), så utbrast Franka att det var från just henne som hon hade fått sitt ovanliga förnamn. Och när jag nämnde att ”Svantes visor” med Benny Andersen och Povl Dissing var en av få danska album i min cd-samling, så kunde Franka berätta att det var hennes pappa Peter Abrahamsen som hade producerat den skivan. Det blev träff på träff denna behagliga sommarkväll.

Därför tillbringade jag gårdagskvällen i Köpenhamn. Du kan få smakprov på Frankas musik på hennes hemsida. Klicka på "Media" och gå vidare därifrån. ”Second Thoughts” spelades för övrigt in i Lasse Englunds studio i Stockholms skärgård och låg klar förra hösten.

De som vill lyssna till The Mammals härliga blandning av old-time music och bluegrass med en släng av rock och punk kan göra det här och här, och de som bor i Göteborgstrakten rekommenderas att se dem live på Jazzå på onsdag (5 september). The Mammals har uppträtt tillsammans med Arlo Guthrie hemma i USA. Lite kuriosa: Pete Seegers barnbarn Tao är med i gruppen. Om det inte hade varit för att det är fullt upp med TfS nr 6 så hade jag övervägt en Göteborgsresa.