fredag 10 augusti 2007

Hectors solstingsvariant

Vi är bortskämda med partifiler från olika internationella turneringar och det känns lite tomt när vi inte får chansen att vältra oss i partier. Det har varit sparsamt med skaffningen från Baltic Sea Cup i Rönne, men vänliga medarbetare har ryckt in och fyllt ut tomrummet. I måndags kunde vi publicera ett av Tiger Hillarp Perssons partier från Solskensön här i bloggen och i dag fick jag ett par godbitar från Jonny Hector. Här en av dessa.

Andreas Skytte Hagen – Jonny Hector
HECTORS SOLSTINGSVARIANT
1.c4 c6 2.Sf3 Da5


Jonny: ”I partiet mot Hagen är det ovanliga att efter mitt andra drag har vi en ställning som inte har varit på ett schackbräde tidigare, åtminstone inte i min ’stora’ bas med tre miljoner partier. Och ändå verkar min uppställning logisk … Sedan utvecklar sig partiet i linje med mina sommarturneringar; i åttonde draget står jag på förlust och i det nionde på vinst. Tyvärr blev min motståndare lite sur och ville inte titta på partiet efteråt, så jag fick inte användning för min förberedda kommentar som jag tänkte säga med allvarlig min: ’Vad brukar du spela mot den här varianten?’ Jag har redan namngett den till Hectors solstingsvariant.”
3.e4 f5 4.e5 d6 5.exd6 e5 6.b4 Dxb4 7.La3 Da5 8.c5 Sd7 9.Sxe5? Sxe5 10.De2 Lxd6! 11.cxd6 Kf7 12.Lb2 Sg6 13.Sa3 Sf6 14.Sc4 Dd5 15.Se5+ Sxe5 16.Lxe5 Sg4 17.d4 Da5+ 18.Kd1 Te8 19.f4 Le6 20.h3 Da4+ 21.Kc1 Sxe5 22.Dxe5 Da3+ 23.Kc2 b6 24.Ld3 Ld7 25.uppg.

Jonny om sitt spel i Rönne: ”Tyvärr präglades mitt spel av en ödesdiger kombination av äventyrslusta och dålig form. Man kan ibland ge en bonde för att få fart på ett parti, men det fungerar inte om man några drag senare sätter bort ännu en (mitt förlustparti från rond 2).”

Den som vill se Jonny bjuda på utförliga kommentarer med sin karakteristiskt underfundiga stil hänvisas med glädje till Tidskrift för Schack nr 4/07, där han berättar om sitt parti mot Jan Timman i årets Sigemanturnering. För egen del älskar jag den typen av partikommentarer. Och om du inte redan är prenumerant på TfS så finns all information du behöver här.